262330 کاهش عجیب آمار در اشتغال درس‌خوانده‌ها وزارت علوم امسال طرح رصد اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی را در ۴ مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اجرا کرده که براساس نتایج آن آمارهای درخور تأملی به دست آمده است. <p><span style="font-size: 12px">طرح پایش اشتغال دانش&zwnj;آموختگان چندین سال است اجرایی می&zwnj;شود و وضعیت اشتغال دانش&zwnj;آموختگان 4 سال قبل به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته می&zwnj;شود.<br /><br />در سال جاری نیز وضعیت اشتغال دانش&zwnj;آموختگان 4 سال قبل یعنی دانش&zwnj;آموختگان مهر سال 96 تا شهریور سال 97 مورد بررسی قرار گرفته است.<br /><br />دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم که این طرح را پیگیری می&zwnj;کند، از دانشگاه&zwnj;ها خواسته حداقل 30 درصد دانش&zwnj;آموختگان هر رشته را بدین منظور مورد بررسی قرار دهند.<br /><br />با استفاده از آمار اخذ شده از 74 دانشگاه، پژوهشگاه و مؤسسه آموزش عالی، میانگین وزنی درصد اشتغال کل کشور بر حسب مقطع تحصیلی ترسیم شده که به شرح زیر است:<br /><br />بر اساس این جدول، بالاترین نرخ بیکاری در سال 1401 مربوط به مقاطع کارشناسی و دکتراست و پایین&zwnj;ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به مقاطع کاردانی و کارشناسی ارشد می&zwnj;شود.<br /><br />همچنین، آمارها نشان می&zwnj;دهد که درصد اشتغال در مقطع دکتری در سال 1401 نسبت به 4 سال قبل به کمترین میزان خود رسیده است در حالی که درصد اشتغال در مقطع کاردانی بیشترین افزایش را داشته است.<br /><br />در سال 1401 درصد اشتغال نسبت به سال 1400 در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد افزایش داشته اما درصد اشتغال در مقطع دکتری از 81 درصد به 47 درصد کاهش یافته است.<br /><br />طرح رصد اشتغال فارغ&zwnj;التحصیلان در سال&zwnj;های اخیر با اهدافی چون ایجاد نظام مناسب اطلاع&zwnj;رسانی به ذی&zwnj;نفعان در رابطه با وضعیت اشتغال هر یک از رشته&zwnj;های دانشگاهی، رصد آمار و اطلاعات در خصوص رشته&zwnj;های آموزشی مازاد و مورد نیاز بازار کار و ارائه اطلاعات نتایج به مراجع ذی&zwnj;ربط، رصد مستمر ظرفیت&zwnj;های محیطی و شرایط بازار کار محلی &ndash; منطقه&zwnj;ای، بررسی ابعاد اقتصادی و اشتغالی رشته&zwnj;های دانشگاهی در تعامل با دیگر گروه&zwnj;ها و کمیته&zwnj;های تخصصی وزارت علوم، شناسایی شکاف دانشی و مهارتی دانش&zwnj;آموختگان در بازار کار و ترسیم وضعیت کلی اشتغال و بیکاری دانش&zwnj;آموختگان در رشته&zwnj;ها و زمینه&zwnj;های مختلف پیگیری و اجرایی شده است.<br /></span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">مهر</span></span></p>