262320 یخبندان ریلیِ، ناوگان فرسوده بررسی توقف لکوموتیو ها از شیراز تا مشهد <p><span style="font-size: 12px"><strong>پریسا هاشمی|</strong> برودت هوا شرایط حمل&zwnj;ونقل ایران را به بحران کشاند. حالا نه&zwnj;تنها پروازها بلکه حمل&zwnj;ونقل ریلی و قطارها هم با مشکل روبه&zwnj;رو شده&zwnj;اند. انگار هشدارهای کارشناسان هم مثل همیشه افاقه نکرده و گوش مسئولان به این آژیرهای خطر بدهکار نبوده است. سیدابوالفضل بهره&zwnj;دار، رئیس انجمن مهندسی حمل&zwnj;ونقل ریلی ایران علت بخش بزرگی از این بحران را نداشتن تخصص وعدم آشنایی مدیران با حمل&zwnj;ونقل و سپری شدن عمر مفید صنعتی حمل&zwnj;ونقل ریلی ایران می&zwnj;داند. یکی از مدیران سابق راه&zwnj;&zwnj;آهن که تمایلی به بردن نامش نداشت نیز اعلام کرد که استفاده از تمام ظرفیت&zwnj;ها باعث شده ذخیره&zwnj;ای برای مواقع بحرانی نداشته باشیم. روز 22 دی&zwnj;ماه قطار قم - مشهد با بیش از 400 مسافر از ایستگاه راه&zwnj;آهن قم به سمت مشهد حرکت کرد اما در 40کیلومتری مقصد متوقف شد و بالاخره پس از 12 ساعت توقف توانست به ایستگاه مشهد برسد. علت این توقف 12 ساعته یخ زدن ترمزهای قطار اعلام شد. معراجی&zwnj;فر، مدیر روابط عمومی راه&zwnj;آهن خراسان در این&zwnj;باره گفت: &laquo;سیستم گرمایش قطار قم- مشهد هنگام توقف قطار کار می&zwnj;کرده است، اما واگن&zwnj;ها برای اقلیم سردسیر مناسب نبوده که همین موضوع موجب نارضایتی مسافران شده است.&raquo;<br /><br />این اولین حادثه امسال به&zwnj;دلیل سرما نبود بلکه قطار مسافربری مسیر تهران - شیراز نیز سه&zwnj;شنبه 20 دی&zwnj;ماه 1401 به&zwnj;دلیل نقص فنی و بارش شدید برف روی ریل متوقف شد. این قطار حدود 300 مسافر داشت. لکوموتیو دیگری برای امداد به منطقه اعزام شد تا به&zwnj;جای لکوموتیو خراب مسافران را به ایستگاه آباده و از آنجا به شیراز منتقل کند. این برودت هوا همچنان ادامه دارد و هواشناسی درباره اختلال تردد ناوگان ریلی، هوایی و زمینی در روزهای آینده هشدار سطح نارنجی جدیدی داده است. شاید توقف&zwnj;های ناخواسته پی&zwnj;درپی باعث شد که شرکت راه&zwnj;آهن اعلام کرد: &laquo;به&zwnj;منظور رعایت ایمنی و به&zwnj;دلیل تداوم افزایش شدید برودت هوا، تعدادی از قطارهای محور تهران- مشهد و بالعکس حذف شدند.&raquo;<br /><br /><b>سوانح ریلی به دلیل مدیرانی که تخصص ندارند</b><br />سیدابوالفضل بهره&zwnj;دار، رئیس انجمن مهندسی حمل&zwnj;ونقل ریلی ایران و نایب&zwnj;رئیس کانون دانش، صنعت، بازار حمل&zwnj;ونقل در گفت&zwnj;وگو با هم&zwnj;میهن درباره شرایط کنونی حمل&zwnj;ونقل ریلی در کشور تأکید کرد: &laquo;حوزه حمل&zwnj;ونقل ریلی یک امر بسیار مهم و حیاتی است که به&zwnj;رغم قوانین اسناد رسمی مبنی بر توجه ویژه به این بخش، مغفول مانده است. وقتی اصل موضوع با مشکل مواجه است طبیعتاً مشکلات بعدی به آن اضافه می&zwnj;شود.&raquo;<br />او با اشاره به اینکه مدیریت&zwnj; اما می&zwnj;تواند تأثیر بسزایی در این شرایط داشته باشد، افزود: &laquo;فعلاً این مشکل برقرار است. آنچه گریبان&zwnj;گیر ماست، مسئله مدیریت در حمل&zwnj;ونقل ریلی است. در حال حاضر به&zwnj;جای جبران عقب&zwnj;ماندگی&zwnj;ها، بر آنها انباشت شده است. در زمینه مدیریت راه&zwnj;آهن عقبگردهایی هم داشته&zwnj;ایم و وقتی مدیریت حوزه تخصصی نباشد و مدیران با حمل&zwnj;ونقل آشنایی نداشته باشند طبیعتاً این مشکلات، مضاعف و چندبرابر می&zwnj;شود. مدیریت باید درست شود تا مشکلات و نیازهای سازمان را برطرف کند.&raquo;<br />رئیس انجمن مهندسی حمل&zwnj;ونقل ریلی ایران با اشاره به اینکه مدیریت حوزه حمل&zwnj;ونقل باید تعامل خوبی با سازمان و ارگان&zwnj;های دیگر داشته باشد، گفت: &laquo;هماهنگی بین&zwnj;استانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مدیریت حمل&zwnj;ونقل باید در این حوزه تعامل خوبی داشته باشد. باید مدیریت هوشمند بر راه&zwnj;آهن حاکم شود تا به&zwnj;دلیل نبود دانش و تخصص در این حوزه از حالت بلاتکلیفی در مدیریت خارج شویم و به شرایط متعادلی برسیم.&raquo;<br />او افزود: &laquo; حوزه حمل&zwnj;ونقل اهمیت و نقش مهمی در زیربنا و تأسیسات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی کشور دارد و باید موردتوجه ویژه دولت و مجلس قرار گیرد. رهبری تأکید کردند &laquo;باید به حوزه حمل&zwnj;ونقل به&zwnj;صورت اساسی رسیدگی شود&raquo;، اما این مهم روی زمین مانده و توجه ویژه&zwnj;ای به آن نشده است. حتی در این حوزه بخش خصوصی حضور پررنگی ندارد چون نقشه راه مشخص و روشنی برای آن ترسیم نشده است. در این شرایط، بخش خصوصی، دولت و مردم ضرر می&zwnj;کنند.&raquo;<br />نایب&zwnj;رئیس کانون دانش، صنعت، بازار حمل&zwnj;ونقل با اشاره به بهسازی و بازسازی بخش حمل&zwnj;ونقل ریلی افزود: &laquo;متأسفانه حوزه حمل&zwnj;ونقل ریلی از دوره تعمیر و نگهداری عقب مانده است و طبیعتاً مشکلات بعدی را هم فراهم می&zwnj;کند. از سوی دیگر عمر مفید صنعتی قطارها هم به پایان رسیده و نیازمند بازنگری اساسی است. در حمل&zwnj;ونقل باید به لحاظ امور زیربنایی، تقویت اعتبارات داخلی، استفاده از سرمایه&zwnj;گذاران داخلی و خارجی اقدام عاجل و اساسی صورت گیرد؛ در غیر این&zwnj;صورت انباشتی از مشکلات را پیش رو خواهیم داشت. یکی از مشکلات حال حاضر مدیریت در جذب سرمایه&zwnj;های داخلی است چون تعرفه در بخش بار و مسافربری غیرکارشناسی است و حق دسترسی بین جاده و ریل نامتعادل است. حدود 4 تا 5 بخش جاده است اما در راه&zwnj;آهن این عدد چند برابر است. به&zwnj;رغم اینکه ایمنی در راه&zwnj;آهن چندین برابر جاده، و سوخت در راه&zwnj;آهن تقریباً یک&zwnj;ششم جاده است اما تسهیلات و امکانات از بخش ریلی دریغ شده است.&raquo;<br />او با تأکید بر اینکه مدیریت در راه&zwnj;آهن، مدیریت خارج از سازمان نیست، گفت: &laquo;مدیریت در راه&zwnj;آهن لطف نیست بلکه جاذبه&zwnj;های مدیریتی آن به تخصص و آشنایی مدیر به حوزه است و باید برای کارکنان مشروعیت داشته باشد. سوانح یک&zwnj;سال اخیر بسیار قابل&zwnj;توجه است و این به&zwnj;دلیل نوع نگاه مدیریت در سازمان است. بخشی از سوانح مدیریتی است چراکه هماهنگی بین&zwnj;بخشی و استفاده از ظرفیت&zwnj;های درون&zwnj;سازمانی علل این سوانح را بهبود می&zwnj;بخشد. به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد یک تغییر اساسی در حوزه مدیریت راه&zwnj;آهن باید اتفاق بیفتد. البته بخشی از این سوانح هم به شبکه ریلی برمی&zwnj;گردد که باید آن را ترمیم کرد. هزینه&zwnj;های لازم برای بهسازی و بازسازی خطوط باید صورت گیرد. مدیریت باید با همه بخش&zwnj;های سازمان ارتباط داشته باشد و بدنه سازمان بتواند با مدیریت همفکری کند اما به&zwnj;وضوح می&zwnj;بینیم که این اتفاق نیفتاده است. عمدتاً مدیریت حمل&zwnj;ونقل ریلی پشت درهای بسته و بدون حضور کارشناسان انجام می&zwnj;شود و از ظرفیت&zwnj;ها استفاده نشده است.&raquo;<br />بهره&zwnj;دار با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنج&zwnj;ساله دولت باید حوزه ریلی رشد قابل&zwnj;توجهی در حمل بار داشته باشد، افزود: &laquo;در حال حاضر حمل بار در لایه&zwnj;های مختلف را داریم ولی هماهنگی با گمرک، بنگاه&zwnj;ها و مراکز بارگیر و تخلیه باید تقویت شود. وقتی صاحب کالا می&zwnj;بیند با راه&zwnj;آهن 11 روز طول می&zwnj;کشد که بارش به مقصد برسد به راه&zwnj; جاده&zwnj;ای رو می&zwnj;کند که باعث افزایش تصادفات می&zwnj;شود. این در حالی است که حدود هفت&zwnj;درصد از تولید ناخالص داخلی صرف هزینه&zwnj;های تصادفات داخلی می&zwnj;شود. یکی از گره&zwnj;های این موضوع هم مدیریت است که باید در راه&zwnj;آهن این موضوع را حل کند.&raquo;<br />او با اشاره به لزوم ایمن&zwnj;سازی و سرعت&zwnj;بخشی در راه&zwnj;آهن، بیان کرد: &laquo;سرعت بازرگانی قطارهای کشور بسیار پایین و فاجعه است. سرعت بازرگانی در کشور حدود چهار کیلومتر در ساعت است. درحالی&zwnj;که سرعت در کشورهای منطقه 10 تا 12 کیلومتر در ساعت است. این نیازمند مدیریت است و با همین شرایط و امکانات موجود قابل&zwnj;حل است. حمل بار به&zwnj;شدت در طول یک&zwnj;سال عقب افتاده است. در حوزه ترانزیت هم عقب&zwnj;افتادگی&zwnj;های بسیاری وجود دارد.&raquo;<br />رئیس انجمن مهندسی حمل&zwnj;ونقل ریلی ایران گفت: &laquo;متأسفانه به&zwnj;دلیل نگاه مدیریت کنونی و مشکلاتی که وجود دارد آبستن حوادث هستیم. ما باید از سانحه پیشگیری کنیم اما این به مدیریت راه&zwnj;آهن بستگی دارد. به&zwnj;هرحال حمل&zwnj;ونقل ریلی در یک&zwnj;سال&zwnj;و&zwnj;نیم گذشته در حوزه بار به&zwnj;شدت آسیب دیده است.&raquo;<br /><br /><b>ذخیره&zwnj;ای برای مواقع بحران وجود ندارد</b><br />یکی از مدیران سابق راه&zwnj;آهن که نخواست نامش در گزارش آورده شود، درباره حوادث اخیر در حمل&zwnj;ونقل ریلی به هم&zwnj;میهن گفت: &laquo;شرایط ناوگان حمل&zwnj;ونقل ریلی مناسب نیست و سالی 11 تا 11.5 ماه به میانگین عمر این ناوگان اضافه می&zwnj;شود. در حقیقت ناوگان پیری داریم که باید طی سال&zwnj;های گذشته بازسازی و جایگزین می&zwnj;شد که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است.&raquo; او با اشاره به برودت غیراستاندارد که در برخی استان&zwnj;های ایران رخ داده و باعث توقف قطارها شده است، افزود: &laquo;در بسیاری از کشورها حمل&zwnj;ونقل در این هوا دچار توقف می&zwnj;شود. دو سه اتفاق باعث توقف قطار می&zwnj;شود: 1) یخ&zwnj;زدگی سوزن: این سوزن&zwnj;ها گرم&zwnj;کن دارد و اگر خوب نگهداری شود قاعدتاً نباید یخ&zwnj;زدگی سوزن اتفاق بیفتد. در برخی موارد هم از این گرم&zwnj;کن&zwnj;ها استفاده شد و قطارها به مقصد رسیدند. 2) جمع شدن رطوبت در سیلندرهای واگن&zwnj;ها: این موضوع باعث یخ زدن سیلندرها در دمای پایین هوا می&zwnj;شود و برای پیشگیری از آن به سرمایه&zwnj;گذاری هنگفتی نیاز است و راه&zwnj;حل ارزان&zwnj;قیمتی ندارد. اگر ناوگان نوسازی شده بود این اتفاق رخ نمی&zwnj;داد. 3) داشتن سیستم آمادگی برای بحران: ظرفیت ناوگان حمل&zwnj;ونقل ریلی محدود است و ذخیره&zwnj;ای برای دوران بحران نداریم. اگر تعداد کافی لکوموتیوهای امداد در ایستگاه&zwnj;ها و مولد برق به مقدار کافی در مسیر وجود داشت، بحران آسیب کمتری به مسافران، بارها و ناوگان وارد می&zwnj;کرد. اگر این مولد برق در مسیر وجود داشت تا زمان حل مشکل، واگن&zwnj;ها گرمایش و نور داشتند. سیستم ذخیره&zwnj;ای برای بحران&zwnj;ها نداریم. این ذخیره هم نیاز به مدیریت دقیق&zwnj;تر و تجهیزات بیشتر دارد. وقتی ناوگان با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است، یا واگن&zwnj;های از رده خارج زیاد است، به&zwnj;محض احتیاج به امداد هیچ ذخیره&zwnj;ای وجود ندارد. در گذشته امداد وجود داشت اما در حال حاضر ذخیره&zwnj;ها یا کم است یا موجود نیست و این کمبود یا نبود ذخیره در زمان بحران خود را نشان می&zwnj;دهد.&raquo;<br />این مدیر&zwnj; سابق راه&zwnj;آهن تأکید کرد: &laquo;در حال فاصله گرفتن از شرایط ایده&zwnj;آل که هیچ، از شرایط خوب و استاندارد هستیم. نه اینکه تدبیر نشده بلکه امکانات موجود هم از رده خارج شده است. حدود 20 قطار ترنست داشتیم که در 25 سال اخیر خریداری شده و بدون نیاز به لکوموتیو حرکت می&zwnj;کردند اما این 20 قطار کلاً از رده خارج شده و مورد بهره&zwnj;برداری قرار نمی&zwnj;گیرند. این، بی&zwnj;تدبیری کامل است. ناوگان جدید هم اضافه نشده و قریب به 2500 واگن نو برای تکمیل بخش مسافری حمل&zwnj;ونقل ریلی نیاز است. 150 لکوموتیوی که بین سال&zwnj;های 76 تا 80 خریداری شد تنها لکوموتیو&zwnj;های نویی است که به سیستم حمل&zwnj;ونقل ریلی اضافه شده است و در بیش از 20 سال گذشته واگنی خریداری نشده است.&raquo; او گفت: &laquo;بخشی از دلیل نخریدن واگن&zwnj;های&zwnj; جدید شعارهای پوپولیستی است که هر نوع تجهیز ناوگان حمل&zwnj;ونقل ریلی را متوقف می&zwnj;کند. درصورتی&zwnj;که برای تأمین ناوگان نمی&zwnj;توانیم به شرایط داخل نگاه کنیم و فقط 10 تا 15 درصد آن را می&zwnj;توانیم از تولید داخل تأمین کنیم؛ مابقی آن را باید از دیگر کشورها بخریم.&raquo;<br /><br /><b>سرما و تعطیلی و توقف سرویس&zwnj;های حمل&zwnj;ونقل</b><br />هواشناسی درباره اختلال تردد ناوگان ریلی، هوایی و زمینی در روزهای آینده هشدار داده است. این سازمان با صدور هشدار سطح نارنجی جدید نسبت به شروع مجدد بارش&zwnj;ها و وقوع حداقل هفت مخاطره جوی در برخی استان&zwnj;های غربی و مرکزی اطلاع&zwnj;رسانی کرد: &laquo;امروز (شنبه) در استان&zwnj;های ایلام، جنوب کهگیلویه و بویراحمد، شمال&zwnj;غرب فارس، شرق خوزستان، بوشهر و جنوب کرمانشاه با مخاطراتی نظیر بارش برف یا باران، در مناطق گرمسیر توأم با رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما مواجه هستیم.&raquo; در پی همین برودت هوا علیرضا عباس&zwnj;زاده، سخنگوی ستاد مدیریت مصرف انرژی در خراسان جنوبی اعلام کرد: &laquo;بنا به پیشنهاد شرکت گاز استان و تصویب کارگروه استانی مدیریت مصرف انرژی و موافقت استاندار خراسان جنوبی، ادارات، دستگاه&zwnj;های اجرایی و مراکز آموزشی در روزهای 24 و 25 دی&zwnj;ماه تعطیل است&raquo;.<br />تهران هم از این تعطیلی&zwnj;ها بی&zwnj;نصیب نماند و بخشی از استان&zwnj; تهران هم تعطیل شد. قدرت&zwnj;الله شفیقی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تهران در این&zwnj;باره گفت: &laquo;ادارات، دانشگاه&zwnj;ها و مدارس استان تهران روز شنبه تعطیل است. تمام ادارات، نهادها و سازمان&zwnj;های اجرایی استان تهران با هدف مدیریت مصرف گاز شنبه 24 دی 1401 تعطیل است. مدارس و دانشگاه&zwnj;ها به&zwnj;جز امتحانات نهایی پایه دوازدهم نیز تعطیل است. تمامی دستگاه&zwnj;ها از لحظه دریافت خبر موظف هستند وسایل گرمایشی گازسوز خود را خاموش کنند. شعب بانک&zwnj;ها در سراسر استان تهران از ساعت 9 الی 13 فعال هستند. مراکز ستادی بانک&zwnj;ها نیز به&zwnj;جز مراکزی که خدمات غیرحضوری و آنلاین را پشتیبانی می&zwnj;کنند، تعطیل است. تعطیلی دستگاه&zwnj;های اجرایی و ادارات، صرفاً به جهت تأمین رفاه عموم مردم به&zwnj;ویژه استان&zwnj;های شمالی اتخاذ شده است. مراکز امدادی، عملیاتی، دستگاه&zwnj;های خدمات&zwnj;رسان و حوزه&zwnj;های بهداشتی و درمانی از اجرای این طرح مستثنی هستند و همچنان به ارائه خدمات ادامه می&zwnj;دهند.&raquo;<br />&nbsp;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">هم میهن</span></span></p>