257340 جشنواره فجر همه سینما نیست حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری بیان کرد که ما نه اصرار داریم که با فیلم‌اولی‌ها کار کنیم و نه تاکید داریم با کسانی کار کنیم که حرفه‌ای و پیشکسوت این حوزه هستند. <p><span style="font-size: 12px">&nbsp;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره تولیدات سینمایی این مجموعه که به بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده&zwnj;اند، بیان کرد: امسال 4 فیلم از جمله فیلم سینمایی &laquo;ضد&raquo; به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه&zwnj;کنندگی محمدرضا شفیعی را در جشنواره داریم که موضوع آن بازخوانی وقایع ابتدایی دهه 60 در تاریخ انقلاب اسلامی است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی درباره این فیلم گفت: قصه این فیلم در بستر یکی از حوادث مهم ابتدای انقلاب می&zwnj;گذرد و این پروژه برای ما به دلیل تثبیت جایگاه کارگردان جوانی چون امیرعباس ربیعی که دومین ساخته سینمایی خود را تجربه می&zwnj;کند، نیز موضوعیت داشت.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">رئیس سازمان سینمایی سوره درباره دیگر اثر حوزه هنری یعنی &laquo;صورت فلکی&raquo; نیز اظهار کرد: همان رویکردی که برای &laquo;ضد&raquo; داشتیم، برای &laquo;صورت فلکی&raquo; هم در نظر گرفتیم و این پروژه را با حسین دارابی به عنوان دومین تجربه کارگردانی&zwnj;اش کلید زدیم. در حقیقت عوامل اصلی این اثر یعنی نویسنده، کارگردان و تهیه&zwnj;کننده پس از ساخت &laquo;مصلحت&raquo; که در دوره گذشته جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول را کسب کرد، دوباره در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا اثر جدیدی را خلق کنند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان افزود: &laquo;صورت فلکی&raquo; به کارگردانی حسین دارابی و تهیه&zwnj;کنندگی محمدرضا <span style="text-align: justify">شفاه</span>، یک ملودرام اجتماعی است که با نگاهی زنانه به مقطعی مهم از یک دهه اخیر جامعه ایران می&zwnj;پردازد که تاکنون در سینما به آن پرداخته نشده است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000080"><b>حضور دو فیلم مشارکتی با فارابی در &laquo;فجر&raquo;</b></span></span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی درباره 2 فیلم سینمایی دیگر سازمان سینمایی حوزه هنری در جشنواره فجر پیش رو، با نام&zwnj;های &laquo;دسته دختران&raquo; و &laquo;شادروان&raquo; که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده&zwnj;اند، اظهار کرد: ما در کنار تولید آثاری با موضوعات دفاع مقدس، تاریخ انقلاب، سیاسی، اجتماعی و&hellip; به این موضوع فکر کردیم که خوب است در سبد کارهایی که برای مخاطبان در نظر می&zwnj;گیریم، تنوعی در ژانر، موضوع و محتوا داشته باشیم و از سویی از فیلمساز جوان و مستعدی چون حسین نمازی که <span style="text-align: justify">پیشتر</span> با فیلم &laquo;آپاندیس&raquo; توانایی خود را نشان داد، حمایت کنیم.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری عنوان کرد: &laquo;شادروان&raquo; به کارگردانی حسین نمازی و تهیه&zwnj;کنندگی عباس نادران، در کنار تمام ویژگی&zwnj;هایی که دارد، اثری دغدغه&zwnj;مند، مفرح و سالم برای عموم مخاطبان سینماست و تولید چنین آثاری می&zwnj;تواند ما را برای تحقق هدف خلق فیلم&zwnj;هایی با محتوای خانواده&zwnj;محور کمک کند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"><cite class="quote-t9-right">سال گذشته در پروژه &laquo;مصلحت&raquo; با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در 2 پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیم</cite> وی درباره &laquo;دسته دختران&raquo; که اثری متفاوت و کنجکاوی&zwnj;برانگیز در حوزه دفاع مقدس است، توضیح داد: این پروژه روایتی نادیده و منحصر به فرد در خصوص مقاومت دختران ایران در دفاع مقدس است و به چند دلیل برای ما اهمیت ویژه داشت. شاید بتوان گفت مهمترین دلیل آن است که قصد داریم به جریان اقتباس در سینما توجه کنیم و تا جایی که امکان دارد هر سال یک اثر با اقتباس از ادبیات خلق کنیم. این اتفاق می&zwnj;تواند به پشتوانه گنجینه ارزشمندی که در حوزه هنری وجود دارد، اتفاق بیفتد. چراکه کتاب&zwnj;های خوبی در حوزه ادبیات پایداری توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، بخش قابل توجهی از داستان &laquo;دسته دختران&raquo; اقتباس از کتاب&zwnj;ها و داستان&zwnj;هایی است که درباره اشغال خرمشهر به نگارش درآمده است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان درباره دلیل همکاری با بنیاد سینمایی فارابی برای تولید &laquo;دسته دختران&raquo; گفت: به هر حال تولید آثار در حوزه دفاع مقدس با شرایط فعلی سخت است. ساخت این اثر نیز در زمانی اتفاق افتاد که</span><span style="font-size: 12px"> کرونا</span><span style="font-size: 12px"> در کشور بیش از همیشه گسترش پیدا کرده و پیشبرد پروژه در این شرایط سخت&zwnj;تر از همیشه بود. از سویی مشارکت با نهادها و گروه&zwnj;های مختلف برای تقویت جریان تولید محتوای سالم و هدفمند، از سیاست&zwnj;های سینمایی ماست.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به تمرکز بر احیای جریان تولید در حوزه هنری توضیح داد: برای احیای جریان تولید باید <span style="text-align: justify">مؤلفه&zwnj;های</span> گوناگونی را در نظر گرفت. اما در نگاه اول یکی از موانع آن <span style="text-align: justify">تأمین</span> سرمایه است. البته این همه ماجرا نیست و ما تلاش می&zwnj;کنیم در همکاری با دیگر نهادها کار خود را پیش ببریم. به عنوان مثال سال گذشته در پروژه &laquo;مصلحت&raquo; با سازمان اوج همکاری داشتیم و امسال توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی در 2 پروژه سینمایی مشارکت کنیم. برنامه ما این است که سال آینده بتوانیم با نهادهای دیگری در زمینه تولید آثار همکاری کنیم.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000080"><b>ورود به حوزه سریال&zwnj;سازی در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی</b></span></span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان ادامه داد: البته ما به جز جریان تولید در فضای سینما، در فضای تولید سریال برای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی ورود کرده&zwnj;ایم که هم&zwnj;اکنون برخی از آن&zwnj;ها در مرحله تولید، پیش&zwnj;تولید و نگارش فیلمنامه است. در این زمینه هم برنامه&zwnj;هایی برای همکاری با نهادهای دیگر داریم.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی تاکید کرد: تمام این اتفاقات مرهون همکاری و همیاری ریاست حوزه هنری و اعتمادی است که ایشان به همکاران خود کرده&zwnj;اند و باعث شد موانع را رد کنیم. یکی دیگر از <span style="text-align: justify">مؤلفه&zwnj;های</span> جریان تولیدی که ما سعی کرده&zwnj;ایم آن را از بین ببریم، فیلمنامه و طرح خوب است. در حقیقت تلاش می&zwnj;کنیم ایده&zwnj;های ناب را با نگاه به تولید و به سرانجام رساندن کارها، جلو ببریم. به گونه&zwnj;ای که سال آینده دست ما در ایده، سوژه و کتاب برای اقتباس پُر است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"><cite class="quote-t9-right">فیلمسازان خوب در کشور زیاد داریم. اما لزوماً همه فیلمسازان با دغدغه&zwnj;ها و مسائل مدنظر ما که برگرفته از میراث و هویت حوزه هنری است، همراه نیستند و تقویت و تشکیل گروه&zwnj;های فیلمسازی همسو و همراه یکی از اهداف میان&zwnj;مدت ماست</cite> رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره مؤلفه دیگری که به حوزه تولید ارتباط دارد، گفت: شکل&zwnj;گیری یک تیم هماهنگ و حرفه&zwnj;ای در یک کار سینمایی که شامل نویسنده، کارگردان، تهیه&zwnj;کننده و پژوهشگر می&zwnj;شود، <span style="text-align: justify">جزو</span> موانع جدی برای تولید بوده است که ما در یک&zwnj;سال اخیر تلاش کرده&zwnj;ایم روی آن متمرکز شویم. بخشی از توفیقات دوستان ما امسال در این زمینه بوده است و همچنان قصد داریم این مسیر را ادامه دهیم.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان ادامه داد: فیلمسازان خوب در کشور زیاد داریم. اما لزوماً همه فیلمسازان با دغدغه&zwnj;ها و مسائل مدنظر ما که برگرفته از میراث و هویت حوزه هنری است، همراه نیستند و تقویت و تشکیل گروه&zwnj;های فیلمسازی همسو و همراه یکی از اهداف میان&zwnj;مدت ماست. همچنین برای بلندمدت در نظر داریم <span style="text-align: justify">مأموریتی</span> را که باشگاه فیلم سوره در معرفی استعدادهای جوان دنبال می&zwnj;کند، توسعه دهیم تا جریان پایداری از تولید شکل گیرد.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی در بخش دیگری از صحبت&zwnj;های خود، عنوان کرد: حوزه هنری در این 40 سال نزدیک به 150 فیلم سینمایی تولید کرده و مشخص است که چه اهدافی را دنبال می&zwnj;کند، چه سیاستی دارد و چه مضامینی مدنظرش است. در حقیقت بیشتر مضامینی که حوزه به آن می&zwnj;پردازند، مسائل ملموس جامعه و انقلاب اسلامی است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به اینکه این سازمان در همکاری با فیلمسازان، مؤلفان و هنرمندان قائل به یک تنوع است، اظهار کرد: ما نه اصرار داریم که با فیلم&zwnj;اولی&zwnj;ها کار کنیم و نه تاکید داریم با کسانی کار کنیم که حرفه&zwnj;ای و پیشکسوت این حوزه هستند. بلکه بیشتر به دنبال چینش سبد متنوعی هستیم. البته امسال طی یک اتفاقی خالقان 4 اثری که از حوزه هنری در جشنواره فیلم فجر حضور دارند، همگی فیلمساز دوم هستند، اما برای سال بعد در نظر داریم هم با پیشکسوتان باتجربه و حرفه&zwnj;ای که آزمون پس داده و افتخاراتی را کسب کرده&zwnj;اند، کار کنیم و هم به <span style="text-align: justify">فیلمسازانی</span> که کارهایی را در گذشته انجام داده&zwnj;اند، کمک کنیم تا جایگاهشان تثبیت شود. در عین حال از فیلم&zwnj;اولی&zwnj;ها هم حمایت و به آن&zwnj;ها اعتماد می&zwnj;کنیم تا فیلم&zwnj;شان را بسازند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000080"><b>&laquo;فجر&raquo; تأثیرگذار است اما همه سینما نیست</b></span></span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان در ادامه با بیان اینکه بدیهی است که جشنواره فیلم فجر جایگاه مهمی در سینمای ایران و تولید و اکران فیلم&zwnj;ها دارد، گفت: هویت جشنواره فیلم فجر و اعتبار آن بر هنرمندان، منتقدان و مخاطبان سینما پوشیده نیست. این جشنواره با همه فراز و نشیب&zwnj;ها در سال&zwnj;های مختلف همیشه الهام&zwnj;بخش بوده و سینماگران به نوعی برنامه خود را تنظیم می&zwnj;کردند تا به جشنواره برسند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">وی توضیح داد: اگرچه به هر دوره این جشنواره انتقادهایی از جمله تکرار ژانر و یک&zwnj;دست&zwnj;بودن آثار وارد بوده است، اما جشنواره تابع وضع موجود سینماست و نمی&zwnj;تواند فراتر از آن حرکت کند. با همه این تفاسیر جشنواره فیلم فجر نقش راهبردی و <span style="text-align: justify">تأثیرگذاری</span> در بلندمدت دارد و با اعتبارش می&zwnj;تواند به فیلمسازان و اکوسیستم سینما چه از نظر محتوا و مضمون و چه به لحاظ قالب و ژانر جهت بدهد. در حقیقت این جشنواره با ابزارهایی که در اختیار دارد، فیلمساز را تشویق می&zwnj;کند که فیلمش را به گونه&zwnj;ای بسازد که جایزه ببرد و دیده شود.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: اگرچه جشنواره فیلم فجر مهم و <span style="text-align: justify">تأثیرگذار</span> است، اما همه سینما نیست. چراکه اکثر فیلم&zwnj;هایی که در طول یک&zwnj;سال تولید می&zwnj;شوند، راهی جشنواره نمی&zwnj;شوند. در حالی که باید به آن آثار نیز توجه و از آن&zwnj;ها حمایت شود.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جعفریان در پایان با بیان اینکه سازمان سینمایی حوزه هنری علاوه بر احیای جریان تولید در عرصه توزیع نیز برنامه جدی دارد، مطرح کرد: راه&zwnj;اندازی سازوکار یکپارچه توزیع و نمایش، توسعه عادلانه زیرساخت&zwnj;های سینمایی، تنوع سازوکارهای پخش و شکستن کلیشه&zwnj;های مرسوم اکران در سینمای ایران از برنامه&zwnj;های در دست اقدام ماست که با جدیت دنبال می&zwnj;کنیم.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">&nbsp;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">منبع: مهر</span></p>