253163 سمفا مشکل سینماداران و تهیه‌کنندگان را برطرف کرد؟ سامانه سمفا(سامانه مرکزی فروش آنلاین)، با هدف دسترسی آزاد به اطلاعات و از بین بردن انحصار راه‌اندازی شد تا چه اندازه در رسیدن به هدفش موفق بوده است؟ <p><span style="font-size: 12px"><b>مهسا بهادری:&nbsp;</b>&nbsp;مسئله شفاف&zwnj;سازی در هر زمینه&zwnj;ای، موضوعی است که بسیار به آن پرداخته شده است. در برخی موارد میزان فروش فیلم&zwnj;های سینمایی و در موارد دیگر عدم واریز سهم تهیه کنندگان توسط سینماداران،&nbsp;به محل نزاع و کشمکش میان&nbsp;سینماداران و تهیه کنندگان تبدیل شده بود تا اینکه سامانه سمفا(سامانه مرکزی فروش آنلاین)، برای دسترسی آزاد به اطلاعات راه اندازی شد.</span></p><h2><span style="font-size: 12px"><b>بزرگ&zwnj;ترین دستاورد سمفا</b></span></h2><p><span style="font-size: 12px">بزرگ&zwnj;ترین دستاورد سمفا از بین رفتن انحصار و همچنین مشکلات بین تهیه&zwnj;کنندگان و پخش&zwnj;کنندگان است.&nbsp;هر چند خرید آنلاین بلیت سینماها حدود شش، هفت سالی است ایجاد شده، اما با روی کار آمدن سمفا، با فعالیت چهار شرکت برای بلیت&zwnj;فروشی انحصار از بین رفت.</span></p><p><span style="font-size: 12px">البته گاهی اوقات سامانه سمفا با مشکلاتی مواجه می&zwnj;شود که امکان خرید و فروش بلیت را با اختلال مواجه می&zwnj;کند. ابراهیم عامریان تهیه کننده &laquo;دینامیت&raquo; در این باره گفت: &laquo;برخورد و رویکرد سینمادارها نسبت به این سامانه&zwnj;&nbsp;را نمی&zwnj;دانم، اما زمانی که سامانه و یا بلیت فروشی&zwnj;ها اختلال پیدا می&zwnj;کنند، سینماداران با مشکل بزرگی مواجه می&zwnj;شوند. چون امکان بلیت فروشی آن&zwnj;ها مختل می&zwnj;شود و سینماداران با چنین اتفاقاتی دست و پنجه نرم می&zwnj;کنند البته&nbsp;این موضوعی است که من آن را شنیده&zwnj;ام.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">سید امیر سیدزاده درباره مهم&zwnj;ترین اتفاقی که با سمفا رخ داده است گفت: &laquo;من کاملا موافق وجود سامانه سمفا هستم، به شرط اینکه خطا نداشته باشد، با تکنولوژی روز پیش برود و بر اساس تعریفی که برای عملکرد آن ارائه شده است، کارایی خود را داشته باشد. ضرورت ماجرا این است که ما از یک سیستم سنتی دستی خارج شویم و به سمت یک سیستم به روز و طراحی شده حرکت کنیم.&raquo;</span></p><h2><span style="font-size: 12px"><b>سمفا دسترسی به اطلاعات را آزاد کرد</b></span></h2><p><span style="font-size: 12px">یکی از بزرگ&zwnj;ترین نقدهای که در همه زمینه&zwnj;ها وجود دارد طبقه بندی داده&zwnj;ها و عدم دسترسی آزاد به اطلاعات است و این امکان با سامانه سمفا فراهم شد. حتی حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی با اشاره به این موضوع توئیتی را منتشر کرد و نوشت: &laquo;تا دو سال پیش، اطلاعات وضعیت فروش سینمای ایران (به تفکیک فیلم و سینما)، جنبه ناموسی داشت؛ رانت هم بود و البته ادعاها قابلیت راستی&zwnj;آزمایی نداشت. امروز برخط، قابل مشاهده است.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">عامریان هم با اشاره به کارآمدی دسترسی به اطلاعات آزاد گفت: &laquo;من مخالف این موضوع نیستم و شفاف&zwnj;سازی در همه زمینه&zwnj;ها مفید و کارآمد است&nbsp;و این اتفاق هم در حوزه سینما رخ داده که قطعاً آقای انتظامی هم تاثیری در به وجود آمدن آن داشته&zwnj;اند. به نظرم سمفا اتفاق بزرگی بود و به بسیاری از دعواها میانه صاحبان اثر و سینماداران پایان داد.&nbsp;اتفاقا بسیار هم خوب است که مردم بدانند هر فیلم چه&zwnj;قدر فروخته و چه قدر مخاطب دارد. کاربرد انتشار آزاد اطلاعات را نمی&zwnj;دانم، اما پنهان کردنش هم مشکلی را حل نمی&zwnj;کند.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">سید امیرسیدزاده نیز درباره این موضوع گفت: &laquo;شفاف سازی آمار و اطلاعات در تمامی موقعیت&zwnj;هایی که به نوعی با مردم جامعه سر و کار دارد، امر بسیار نیکو و پسندیده&zwnj;ای است و سامانه سمفا یکی از این سامانه&zwnj;ها است که برای رسیدن سرمایه گذار به حقوق خودش در کمترین زمان تلاش می&zwnj;کند. این سامانه به گونه&zwnj;ای طراحی شده است که وقتی بلیتی را خریداری می&zwnj;کنید، همان&zwnj;جا و به صورت همزمان هزینه تهیه کننده و سینمادار، به&nbsp;حسابش واریز می&zwnj;شود. ضمن اینکه وجود دسترسی آزاد به اطلاعات بهتر از نبودنش است، چون به کسی صدمه&zwnj;ای وارد نمی&zwnj;کند.&raquo;&nbsp;</span></p><p><span style="font-size: 12px">این تهیه کننده به ضرورت دسترسی به اطلاعات آزاد اشاره کرد و گفت: &laquo;جامعه&zwnj;&nbsp;ما زمانی آگاه و پیشرفته محسوب می&zwnj;شود که نسبت به ریزترین مسائل خود، از جمله حوزه هنر، اطلاعات داشته باشد. مگر چه ایرادی دارد که من به عنوان یک سرمایه گذار در کوتاه&zwnj;ترین فاصله به پولم برسم؟ این قضیه اولویت اصلی سمفا است و نکته دیگر اینکه مخاطب ما باید بداند فیلمی که برای ساختش 2میلیاردتومان هزینه شده، در گیشه چه قدر فروش داشته است. خود این اطلاعات می&zwnj;تواند مبنای برنامه ریزی تهیه کننده برای ساخت فیلم بعدی باشد، یعنی تهیه کننده بداند که اگر قرار است فیلم تجاری بسازم چه مشخصاتی باید&nbsp;داشته باشد که مخاطب را به خود جذب کند.&raquo;</span></p><h2><span style="font-size: 12px"><b>سمفا&nbsp;به مشکل تهیه&zwnj;کنندگان توجه کرد؟&nbsp;</b></span></h2><p><span style="font-size: 12px">یکی از ایراداتی که به سامانه سمفا وارد می&zwnj;شود، عدم امکان پرداخت سهم سینماداران و صاحبان آثار به صورت آنلاین و در لحظه است. در صورتی که پرداخت سهم سینماداران به صورت آنلاین یکی از اهداف اصلی این سامانه بود. تهیه کنندگان بارها با این موضوع دچار مشکل شدند و یا نتوانستند سهم خود را بگیرند و یا در نهایت به دعوا میان دوطرف منجر شده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">عامریان به یکی از بزرگ&zwnj;ترین و مهم&zwnj;ترین موضوعات در زمینه اکران فیلم&zwnj;ها اشاره کرد و گفت: &laquo;یکی از بزرگ&zwnj;ترین مشکلاتی که صاحبان آثار با سینمادارن داشته و همواره با آن مواجه هستند، مسئله پرداخت است. هرچند که مسائلی سر تعداد سانس&zwnj;ها هم وجود دارد، اما موضوع مالی حرف اول را در این کشمکش&zwnj;ها مطرح می&zwnj;کند. البته نمی&zwnj;دانم در حال حاضر این مشکل هنوز وجود دارد یا خیر.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">سیدزاده نیز به دغدغه مالی و دعوای اصلی بین تهیه کنندگان اشاره کرد و گفت: &laquo;درگذشته وضعیت ما به گونه&zwnj;ای بود که فیلمی اکران می&zwnj;شد، اما شش ماه باید دنبال آن می&zwnj;دویدیم تا پولمان را دریافت کنیم، اما حالا با سامانه سمفا این اتفاق نمی&zwnj;افتد و این&nbsp;کشمکش&zwnj;ها وجود ندارد. البته چون از زمان افتتاح سمفا فیلمی برای اکران نداشتم و وضعیت سامانه سمفا به صورت کمی و کیفی را ندیده&zwnj;ام، نمی&zwnj;توانم اظهار نظر کنم. اما&nbsp;اگر طراحی سامانه سمفا خطا داشته باشد و این تنوع را برآورد نکند، باید پیگیری کنیم ببینیم چرا این اتفاق براساس ادعایی که وزارت ارشاد داشته، رخ نداده است.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">تهیه کننده &laquo;دینامیت&raquo; در ادامه وجود مسائل مالی و ایراد کار سمفا را اینگونه مطرح کرد: &laquo;ا<b>صلی&zwnj;ترین موضوع، مسئله مالی است.&nbsp;زمانی که اکران فیلم&nbsp;به پایان می&zwnj;رسد، سینماداران شروع به پرداخت سود تهیه کننده&zwnj;ها می&zwnj;کنند. در واقع برای دریافت هزینه&zwnj;ها حدود یکسال طول می&zwnj;کشد. قرار بود سمفا ایجاد شود تا سینماداران و&nbsp;صاحبان اثر همزمان و به صورت آنلاین پولشان را دریافت کنند تا دیگر این مشکلات ایجاد نشود. اما این اتفاق هنوز نیفتاده. موضوع این است&nbsp;که ضرورتی ندارد سینمادار هرزمان که دلش خواست پول را تقسیم کند</b>.&raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">سید امیر سیدزاده هم درباره عدم پرداخت آنلاین هزینه&zwnj;ها گفت: &laquo;این موضوع اشتباه است، چون در تعریفی که وزارت ارشاد از سامانه سمفا ارائه داد، قرار بر این&nbsp;شد که به محض فروش بلیت، 50 درصد سهم سالن، 35 درصد سهم سرمایه گذار بلافاصله واریز شود و باقی مانده هزینه&zwnj;ها هم در جای خودش قرار گیرد. &raquo;</span></p><p><span style="font-size: 12px">تهیه کننده &laquo;تگزاس&raquo; درباره ضرر مالی &laquo;مطرب&raquo; از جانب سینمادارها گفت: &laquo;فیلم سینمایی&laquo;مطرب&raquo; هنوز نتوانسته بخشی از درآمدش را از چند سینمادار بگیرد، که رقم هنگفتی است، یا خود ما هنوز برای فیلم &laquo;تگزاس&raquo; یک خورده حساب&zwnj;هایی با چند سینما داریم پس در وهله اول باید رسیدگی و حل این مشکل در اولویت قرار بگیرد.&raquo;</span></p><h2><span style="font-size: 12px"><b>سامانه&zwnj;ای که باعث ایجاد رقابت شد</b></span></h2><p><span style="font-size: 12px">&nbsp;از دیگر عملکردهای سمفا می&zwnj;توان به این موضوع اشاره کرد که در صورت تغییر درجه سینما، بلافاصله قیمت بلیت در سامانه تغییر می&zwnj;کند. همچنین امکان قیمت&zwnj;گذاری بلیت براساس صندلی، زمان خرید، سانس و سالن وجود دارد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">سیدزاده درباره برتری قالب نوین نسبت به قالب سنتی گفت: &laquo;<b>براساس صحبت&zwnj;های پیش آمده همه تهیه کننده&zwnj;ها از راه اندازی این سامانه راضی هستند؛ چون ما هنوز در روش سنتی بین سینمادار و تهیه کننده، دعوا و درگیری داریم. در اوایل دوران کرونا یا بعد از آن، چندین سینما، فیلم&zwnj;ها را اکران کردند. اما سینماداران&nbsp;به دلیل شرایط نامساعدی که برای آن&zwnj;ها پیش آمدنتوانستند&nbsp;پول تهیه کنندگان را پرداخت کنند. متاسفانه راه اندازی این سامانه همزمان با شیوع کرونا بود و&nbsp;باعث شد ما نتوانیم به درستی عملکرد این سامانه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم اما همان چیزی هم که ارائه شد از روش&zwnj;های سنتی بهتر است.</b>&raquo;</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">خبرآنلاین</span></span></p>