251093 علل کوچ سریال‌سازان از تلویزیون؛ ممیزی‌ و دستمزد نجومی و کار بیشتر در شبکه نمایش خانگی دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما معتقد است کوچ سریال‌سازان از تلویزیون با به ثبات رسیدن "دستمزدهای نجومی" ادامه نخواهد یافت، اما برخی از سینماگران معتقدند که "کار" بیشتر در شبکه نمایش خانگی و چندگانگی "ممیزی‌" از دیگر علل این کوچ‌ها است. <p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">محمد صوفی دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما&nbsp;گفت: &quot;یکی از علل هجوم سریال&zwnj;سازان و&nbsp;برنامه&zwnj;سازان به شبکه نمایش خانگی&nbsp;<b>دستمزدهای نجومی</b> است که متأسفانه با توجه به اعتباراتی که صدا و سیما دارد، نمی&zwnj;تواند آن هزینه&zwnj;ها را بپردازد.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">مدت&zwnj;ها است که از &quot;پولشویی&quot; و &quot;پول کثیف&quot; اخلالگران اقتصادی به عنوان منشأ دستمزدهای نجومی در برخی از آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی نام برده می&zwnj;شود.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">همین سال گذشته بود که یکی از سریال&zwnj;های شبکه نمایش خانگی به خاطر متهم بودن سرمایه&zwnj;گذار و تهیه&zwnj;کننده&zwnj;اش به مفاسد اقتصادی، در آستانه پخش توسط قوه قضائیه توقیف شد؛ این سرمایه&zwnj;گذار پیش از آن نیز همراه با یکی دیگر از محکومان مفاسد اقتصادی رخ داده در بانک سرمایه،&nbsp; سریال &quot;شهرزاد&quot; را تهیه کرده بود.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">پیش از این محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی &quot;توفیق اجباری&quot; به تسنیم گفته بود: &quot;مواردی بوده که درِ باغِ سبزی به من نشان دادند که هرچه می&zwnj;خواهید در اختیارتان است، اما خوشبختانه من در چنین کارهایی که هرچه بخواهم بدهند حاضر نمی&zwnj;شوم. چرا که می&zwnj;دانم این یعنی در پشتِ آن کار خبری هست! با عدم ذکر نام می&zwnj;گویم پروژه&zwnj;های سنگینی پیشنهاد دادند که فلانی این کار را شروع کنیم، اما این&zwnj;طور کارها پشتش بخور بخور است. پروژه&zwnj;ای با 200 میلیارد تعریف می&zwnj;شود که از ابتدا معلوم است عده&zwnj;ای منتظرند آن پشت، کاری کنند.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">او همچنین معتقد است &quot;در شبکه نمایش خانگی رقم&zwnj;هایی داده شده که کل بازار تولید را متشنج و کار را حتی برای تهیه&zwnj;کنندگان خوب دشوار کرده است.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">البته دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما، انبوه بودن برنامه&zwnj;های تولیدی شبکه نمایش خانگی را دیگر علت این کوچ می&zwnj;داند و می&zwnj;گوید: &quot;وی&zwnj;او&zwnj;دی&zwnj;ها تازه تشکیل شد&zwnj;ه&zwnj;اند و برنامه&zwnj;های در حال ساخت آنها به میزان انبوهی رسیده است، از این رو به آن مدیوم&zwnj;ها هجوم برده&zwnj;اند، البته&nbsp;<b>این کوچ&zwnj;کردن&zwnj;ها عادی است و با به ثبات رسیدن قیمت&zwnj;ها، کوتاه مدت خواهد بود</b>.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">جلیل سامان هم چندی پیش با اشاره به یکی از علل این کوچ به تسنیم گفته بود: به&zwnj;نظر من دلیل کوچ کردن&zwnj;ها، معیشتی نیست، چرا که کارگردانان، نویسندگان و تهیه&zwnj;کنندگان با پولی که از هرکدام (صداوسیما، سینما و نمایش خانگی) می&zwnj;گیرند می&zwnj;توانند زندگی&zwnj;شان را اداره کنند، شاید باعثِ این معضلات هم استانداردها و ممیزی&zwnj;های چندگانه باشد که میانِ&zwnj; سریال&zwnj;های خانگی، تلویزیون و سینما وجود دارد. ارشاد یک ممیزی،&zwnj; تلویزیون و نمایش خانگی هم ممیزی&zwnj;ها و استانداردهای خاصِ خودشان را دارند؛ یک&zwnj;دست نیستند؛ این معضل بزرگی است.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">ممیزی&zwnj;ها برای صدور پروانه نمایش در حوزه نمایش خانگی به عهده &quot;سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر&quot; گذاشته شده است که این سازمان نیز آن را به کارگزاری&zwnj;های معتمد خود برون&zwnj;سپاری کرده است.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">صوفی در گفت&zwnj;وگویش با تسنیم از ورود شورای نظارت بر صدا و سیما به موضوعات مربوط به &quot;سازمان تنظیم و مقررات صوت و تصویر فراگیر&quot; نیز خبر داد و گفت: &quot;اصلاً وظیفه شورای نظارت بر صدا و سیما نظارت روی موضوع، اجرا، محتوا و مطالبی است که به بخش&zwnj;های مرتبط به صداوسیما برمی&zwnj;گردد، چه معاونت&zwnj;های صداوسیما و چه ساختارهای جدیدی مثل ساترا؛ البته این مدیوم به فراگیری رسانه ملی نیست و مطمئناً تفاوت&zwnj;های ماهوی هم در تولید و هم در نظارت&zwnj;هایشان وجود دارد.&quot;</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">او ابراز امیدواری کرد که ساترا با کار &quot;جهادی&quot; سریع و دقیق، ضوابط، آیین&zwnj;نامه&zwnj;ها و دستورالعمل&zwnj;ها را ابلاغ و وی&zwnj;اودی&zwnj;ها را توجیه کند.</span></p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: &quot;با این شرایط،&nbsp;آینده روشن&zwnj;تری برای ساخت آثار نمایشی در حوزه وی&zwnj;اودی&zwnj;ها و سازمان صداوسیما می&zwnj;بینم و فکر می&zwnj;کنم هم کیفیت آثار و هم نظارت بر آن&zwnj;ها بهتر شود.&quot;</span></p><p style="text-align: justify">&nbsp;</p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">&nbsp;</span></p><p style="text-align: justify">&nbsp;</p><p style="text-align: justify"><span style="font-size: 12px">منبع: <span id="resourcename">تسنیم</span></span></p>