241204 انتقاد باهنر به پارلمان؛ کدام 2 مجلس‌؟ <p><span style="font-size: 12px">محمدرضا باهنر، یکی از السابقون در سمت نمایندگی در ایران که در دوره&zwnj;&zwnj;های مختلف مجلس نایب&zwnj;رئیس بوده، از ساختار فعلی انتخابات مجلس گلایه کرده و گفته در صورت عدم بررسی و حل&zwnj;وفصل&zwnj;نشدن زیان&zwnj;&zwnj;های فراوانی خواهد داشت. او با اینکه به جناح اصولگرا وابسته است، اما نقد&zwnj;های زیادی به عملکرد مجلس اصولگرای فعلی دارد و معتقد است مجلس محل بازی&zwnj;های سیاسی و تصفیه&zwnj;حساب&zwnj;های جناحی و جدل با دولت شده است. برای همین پیشنهاد داده طرح دو&zwnj;مجلسی در کشور اجرا شود. اگرچه او توضیح بیشتری نداده که آیا مقصودش این است که مثلا ایده مجلس نمایندگان- مجلس سنا مانند آمریکا یا قبل از انقلاب اجرائی شود یا مجالس استانی در کنار مجلس ملی احیا شوند. یکی از نقدهایی که به مجلس در شمایل فعلی از مدت&zwnj;ها پیش وجود داشت، این بود که علاوه&zwnj;بر اینکه نمایندگان به&zwnj;جای نگاه ملی، نگاه سیاسی و حزبی دارند، مطامع و اهداف محلی- منطقه&zwnj;ای هم دارند و گاه مجلس محل کشاکش و بده&zwnj;بستان&zwnj;های نماینده یک محل یا منطقه با دولت می&zwnj;شود یا بیشتر از اینکه به&zwnj;دنبال پیگیری طرح&zwnj;های ملی باشد، دنبال اجرای طرح&zwnj;ها یا دریافت بودجه برای حوزه انتخابیه خودش است. برای همین برخی پیشنهاد کرده بودند ما نیاز به دو مجلس داریم؛ یک مجلس استانی که نمایندگان بتوانند ایده&zwnj;های محلی و منطقه&zwnj;ای خود را در آنجا دنبال کنند و یکی مجلس ملی برای اهداف کلان ملی. باهنر گفته یکی از اشتباهات استراتژیک ما این است که مجلس شورای اسلامی خاستگاه منافع شخصی صنفی، گروهی و احزاب شده و منافع ملی در میان امیال نامشروع گم شده است. اما مشکل دیگری که باهنر در ادامه به آن اشاره کرده، به نظر می&zwnj;رسد ناظر بر طرح&zwnj;های خام، سیاسی و هیجان&zwnj;زده نمایندگان مجلس فعلی با کمترین پشتوانه کارشناسی است. برای همین باهنر با تأکید بر لزوم ورود کارشناسان به مجلس شورای اسلامی، گفته است: بهتر است کشور به&zwnj;&zwnj;شکل دو&zwnj;مجلسی اداره شود تا کارشناسان و احزاب هر&zwnj;کدام در حوزه&zwnj;&zwnj;های تخصصی به مملکت خدمت&zwnj;رسانی کنند. در&zwnj;حال&zwnj;حاضر بزرگ&zwnj;ترین مشکل کشور اقتصادی است، ولی نه دولت و نه مجلس اهمیتی به این موضوع نمی&zwnj;دهند.به نظر می&zwnj;رسد زمانی که بحث استانی&zwnj;شدن انتخابات نیز مطرح شد، دنبال این بود که تا حدی بخشی از این نقیصه رفع شود. طرحی که به نظر می&zwnj;رسد به&zwnj;دلیل نگاه&zwnj;ها و مخالفت&zwnj;های امنیتی در نهایت از دستور کار خارج شد و اصلاح قانون انتخابات بدون بحث استانی&zwnj;شدن َآن به پیش رفت. یکی از اهداف استانی&zwnj;کردن انتخابات، کمرنگ&zwnj;کردن نگاه&zwnj;&zwnj;های محلی و منطقه&zwnj;ای به نفع نگاه کلان ملی بود که جای مانور کمتری برای نمایندگان می&zwnj;گذاشت؛ چرا&zwnj;که کل مردم استان مجبور بودند به همه نماینده&zwnj;&zwnj;های استان خود رأی دهند. در نهایت این طرح چون به زیان شهر&zwnj;های کوچک بود و انتخابات را به&zwnj;سمت تمرکز&zwnj;گرایی بیشتر پیش می&zwnj;برد، با ملاحظات دیگری کنار گذاشته شد. اما اگر مقصد باهنر از دو&zwnj;مجلس&zwnj;بودن همان چیزی است که آیت&zwnj;الله شاهرودی بر زبان رانده بود، ماجرا کمی متفاوت است. آیت&zwnj;الله شاهرودی گفته بود: &laquo;بحث بازنگری در قانون اساسی مدتی است که مطرح است. امام تیز&zwnj;بینی و بصیرت داشت. مدتی است مطرح است که در بازنگری قانون اساسی، کشور ما مانند برخی از کشور&zwnj;های دو&zwnj;مجلسی، با دو مجلس اداره شود؛ هم&zwnj;اکنون نیز می&zwnj;توان گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقدار مهمی از وظایف مجلس سنا در نظام&zwnj;&zwnj;های دو&zwnj;مجلسی را انجام می&zwnj;دهد&raquo;.<br />یک سیستم قانون&zwnj;گذاری یا قوه مقننه دومجلسی حالتی است که قانون&zwnj;گذاران به دو مجمع جدا از هم تقسیم می&zwnj;شوند. سیستم قانون&zwnj;گذاری دومجلسی از سیستم یک&zwnj;مجلسی و برخی سیستم&zwnj;هایی که تعداد مجمع&zwnj;&zwnj;های آنها سه یا بیشتر است، متفاوت شناخته می&zwnj;شود. در سیستم تک&zwnj;مجلسی، همه اعضا در قالب یک گروه بحث و مشورت می&zwnj;کنند و رأی می&zwnj;دهند. بیشتر سیستم&zwnj;&zwnj;های قانون&zwnj;گذاری ترکیب دومجلسی دارند. در یک سیستم دومجلسی، معمولا اعضای دو مجلس به روش&zwnj;&zwnj;های متفاوتی انتخاب یا منصوب می&zwnj;شوند. البته این روش&zwnj;ها در کشور&zwnj;های مختلف، متفاوت است. تصویب قوانین معمولا نیاز به تأیید هم&zwnj;زمان اکثریت اعضای هریک از مجلس&zwnj;ها دارد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: شرق</span></p>