241041 جشنواره به تبلیغات فیلم‌ها ضربه می‌زند؟ <p><span style="font-size: 12px">طبق فراخوان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، متقاضیان شرکت در این رویداد تنها چند روز دیگر، دقیقا تا 15 دی&nbsp; مهلت دارند برای حضور در مهم&zwnj;ترین جشنواره سینمایی ایران ثبت&zwnj;نام کنند. مهلت ارسال نسخه نهایی فیلم&zwnj;ها هم 20 دی تعیین شده بود و تهیه&zwnj;کنندگانی که فرم شرکت در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را پر می&zwnj;کنند، باید در موعد مقرر آثار خود را به دبیرخانه جشنواره تحویل دهند. تا اینجا همه چیز به سبک و سیاق دوره&zwnj;های گذشته جشنواره فیلم فجر است و این بازه زمانی برای ثبت&zwnj;نام و ارسال نسخه نهایی فیلم&zwnj;ها، همیشه وجود داشته و باوجود برخی تبصره&zwnj;ها و استثنائات و وقت&zwnj;های اضافه&zwnj;ای که در اختیار برخی آثار قرار می&zwnj;گیرد، معمولا پایبندی به مقررات فراخوان حرف اول را می&zwnj;زند. اما نکته قابل اشاره در این میان، اعلام رسمی اسامی فیلم&zwnj;های متقاضی حضور در جشنواره است که در چند دوره قبلی بی&zwnj;سابقه بوده و با سیاست&zwnj;های ادعایی جشنواره فیلم فجر و سازمان سینمایی تناقض دارد.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>آن روی شفافیت</b><br />سازمان سینمایی در این یکی دو سال اخیر به&zwnj;ویژه با حضور دکتر حسین انتظامی در راس مجموعه، مدعی شفافیت در امور مختلف شد و هر از گاهی هم گزارش&zwnj;هایی را پیرو همین شعار شفاف&zwnj;سازی منتشر کرد. با این حال و باوجود مثبت بودن این روند، در برخی مواردی که نیاز به شفافیت و صراحت وجود داشت، سازمان چندان شفاف عمل نکرد یا از کنار این موارد گذشت یا گاهی در برخی شفافیت&zwnj;ها یکسویه رفتار کرد. به عنوان مثال در اعلام متقاضیان کارت سینمای رسانه برای جشنواره فیلم فجر به طور شفاف و صریح منتشر شد که اتفاقا تصمیم درستی بود، اما از آن&zwnj;طرف و در آن&zwnj;سوی ماجرا که مرتبط با همین رویداد بود، خبری از شفافیت درباره اسامی فیلم&zwnj;های متقاضی و تهیه&zwnj;کنندگانی نبود که فرم حضور در جشنواره را پرکرده بودند. یکی از مطالبات همیشگی اهالی رسانه از سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، شفافیت در همین زمینه بود که با پاسخ مثبتی روبه&zwnj;رو نمی&zwnj;شد و همه چیز در هاله&zwnj;ای از ابهام و گمانه&zwnj;زنی پیش می&zwnj;رفت. این عدم شفافیت، معمولا بعد از نظر هیات انتخاب و اعلام اسامی آثار حاضر در بخش مسابقه (سودای سیمرغ) به شایعات و ابهامات و تایید و تکذیب&zwnj;هایی دامن می&zwnj;زد و آن فیلمسازانی که آثارشان در جشنواره پذیرفته نشده و از سوی هیات انتخاب رد شده بود، گاهی در مصاحبه&zwnj;ها و اظهارنظرها منکر پر کردن فرم ثبت&zwnj;نام می&zwnj;شدند و کمتر تهیه&zwnj;کننده و کارگردانی حاضر می&zwnj;شد صراحتا و با صداقت عنوان کند که فیلم او با نظر هیات انتخاب، در جشنواره پذیرفته نشده است.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><br /><b>&nbsp;فلاش&zwnj;بک</b><br />اگر یادتان باشد در دوره&zwnj;های اخیر ما هم در روزنامه جام&zwnj;جم، مطالباتی درباره شفافیت در این زمینه داشتیم. یکی از این نمونه&zwnj;ها در نشست رسانه&zwnj;ای ابراهیم داروغه&zwnj;زاده، دبیر سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بود که خبرنگار ما در راستای شفافیت مورد ادعای جشنواره و سازمان سینمایی، خواستار انتشار اسامی فیلم&zwnj;های متقاضی حضور در جشنواره شد. اما ببینید جواب دبیر جشنواره به این مطالبه چه بود: &laquo;همه فیلم&zwnj;هایی که شرکت کرده&zwnj;اند، می&zwnj;توانند خودشان اعلام کنند. ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامی&zwnj;شان منتشر نشود. این اختیار برای صاحبان فیلم است. به این دلیل که ممکن است فیلمی که انتخاب نشده، از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. خیلی از جشنواره&zwnj;های دنیا سر باکس مونتاژ هم نماینده می&zwnj;فرستند که فیلم دیده و انتخاب شود و اعلام نمی&zwnj;کنند کدام فیلم را خواستند یا نخواستند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلم&zwnj;ها است و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند، در تضاد با سیاست&zwnj;های ماست.&raquo; داروغه&zwnj;زاده در بخش دیگری از آن نشست گفته بود: &laquo;رسالت جشنواره فجر حمایت از سینماست. هرچه به نفع سینما باشد، ما از آن حمایت می&zwnj;کنیم. ما در دو سال اخیر اسم فیلم&zwnj;هایی که برای جشنواره ثبت&zwnj;نام می&zwnj;کنند را اعلام نمی&zwnj;کنیم تا در فضای رقابتی به ضرر کسی تبلیغات نشود.&raquo;<br />حالا چطور شده که سیاست سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر به فاصله یک سال و بعد از چند دوره، به یکباره تغییر کرده و گردانندگان جشنواره فیلم فجر، تصمیم به اعلام اسامی فیلم&zwnj;هایی گرفته&zwnj;اند که فرم حضور در جشنواره را پر کرده&zwnj;اند. اگر نیمه پر لیوان را ببینیم، باید این چرخش در تغییر تصمیم و سیاست جدید را به عنوان شفافیت سازمان سینمایی و جشنواره درنظر بگیریم. اما به نظر می&zwnj;رسد این تصمیم صرفا از روی جبر زمانه و از سر ناچاری است و شرایط کرونایی و کساد بازار سینما باعث شده &nbsp;مسؤولان جشنواره، حداقل برای این دوره، سیاست شفاف&zwnj;سازی را دنبال کنند و اسم همه فیلم&zwnj;هایی که فرم جشنواره را پرمی&zwnj;کنند، بلافاصله اعلام می&zwnj;کنند تا تنور این رقابت را گرم کنند. گرچه دبیر امسال جشنواره فیلم فجر، نسبت به سه دوره قبلی تغییر کرده، اما اصولا سیاست&zwnj;ها به سیاق ثابت است. برای همین چنین تغییر رویه&zwnj;ای عجیب و تا حدودی نامتعارف است. وقتی آن را با پافشاری سال&zwnj;های اخیر جشنواره مقایسه می&zwnj;کنیم، شگفتی این تصمیم و رویه تازه، بیشتر هم می&zwnj;شود. آیا اعلام اسامی فیلم&zwnj;هایی که متقاضی شرکت در جشنواره فجر امسال شده&zwnj;اند، آن رسالت مورد اشاره دبیر قبلی را مخدوش می&zwnj;کند و در تضاد با سیاست&zwnj;های سازمان سینمایی و جشنواره است؟ حالا اگر از میان فیلم&zwnj;هایی که فرم جشنواره را پر می&zwnj;کنند، آثاری به جشنواره راه پیدا نکنند، در فضای تبلیغاتی و رقابتی ضرر نمی&zwnj;کنند؟ تاکید می&zwnj;کنیم که ما و دیگر اهالی رسانه و مردم، قطعا از این شفافیت استقبال می&zwnj;کنیم، به شرطی که تنها منحصر به این دوره کرونایی و خاص نباشد و در سال&zwnj;های بعد هم ادامه داشته باشد و سازمان سینمایی و جشنواره فیلم فجر، ملاحظات سال&zwnj;های قبل را کنار بگذارند.<br /><b>&nbsp;دست و دلبازی در برهوت</b><br />درست نیست که پیش از تماشای فیلم&zwnj;ها و از روی اسم&zwnj;ها، درباره کیفیت آثار قضاوت و گمانه&zwnj;زنی کنیم، اما برخی از فیلم&zwnj;هایی که در این چند وقت درباره ثبت&zwnj;نام آنها در جشنواره فجر اطلاع&zwnj;رسانی شد، آثار کم&zwnj;رمقی به نظر می&zwnj;رسند که احتمالا در شرایط عادی، بخت شرکت در جشنواره فیلم فجر (منظور پذیرفته شدن در بخش سودای سیمرغ است) را نداشتند اما حالا و در این برهوت سینما و توقف بسیاری از تولیدات، فرصت حضور در جشنواره را دارند. چنین مانور و تبلیغات بی&zwnj;سابقه&zwnj;ای که سایت و کانال جشنواره فیلم فجر پیش گرفتند، حکایت از این دارد که دبیر جشنواره در غیبت هیات انتخاب، با روی گشاده و دست و دل&zwnj;بازی با آثار ارسالی مواجه خواهد بود و بعید نیست که با این روند، در جشنواره فیلم فجر به روی هر فیلم و نافیلمی باز باشد! اتفاقی که قطعا شایسته رویداد مهمی چون جشنواره فجر نیست و آن را به یک دورهمی سینمایی تقلیل می&zwnj;دهد.<br /><br /><br /><b>هیاهویی برای داوران</b><br />این بزرگنمایی و هیاهوی رسانه&zwnj;ای در صورتی پذیرفتنی بود که جشنواره فیلم فجر، مخاطبان بالقوه و همیشگی خود یعنی مردم، اهالی رسانه و اهالی سینما را داشت، اما وقتی قرار به چنین مواجهه&zwnj;ای نیست و قرار است فیلم&zwnj;ها فقط برای داوران به نمایش درآید، چه نیازی به این همه بوق و کرنا کردن فیلم&zwnj;ها و این حجم از تبلیغات و مانور رسانه&zwnj;ای روی صرفا ثبت&zwnj;نام و فرم پرکردن آثار است. باشکوه جلوه دادن رویدادی که به دلیل شیوع کرونا، در سطحی کوچک برگزار می&zwnj;شود، اعتبار و شأنیت جشنواره فجر را<br />زیرسوال می&zwnj;برد.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: جام جم</span></p>