240937 مجلس در آستانه رد کلیات بودجه؟ آنچه درمورد لایحه بودجه سال 1400 تا امروز برای کارشناسان و اهل فن مسجل شده، ایرادهای بزرگ و غیرقابل اغماض است و مهم‌ترین سوال از نمایندگان این است که می‌خواهند کلیات این لایحه را رد کنند و آن را به دولت مرجوع کنند یا خودشان دست به اصلاحات اساسی بزنند؟ <p><span style="font-size: 12px">برای پاسخ به این سوال حداقل باید تا پایان جلسه غیرعلنی صبح امروز نمایندگان صبر کرد؛ جلسه&zwnj;ای که قرار است محل تصمیم&zwnj;گیری نمایندگان پس از بحث و تبادل درباره لایحه بودجه باشد.<br /><br />تا لحظه&zwnj;ای که این گزارش نگاشته می&zwnj;شود، جمع&zwnj;بندی نگارنده این است که نمایندگان بنا دارند کلیات این لایحه را رد کنند، چراکه معتقدند اساسا امکانی برای اصلاح آن توسط مجلس وجود ندارد. از یک&zwnj;سو البته این نگرانی هم وجود دارد که دولت الگوی خود در نوع تعامل با دوره یازدهم مجلس را تغییر نداده باشد و بعد از رفت&zwnj;وآمدهای زیاد با لج&zwnj; و لج&zwnj;بازی&zwnj;های احتمالی، بدون تغییر اساسی دوباره لایحه را با همین سامان کنونی به مجلس ارسال کند. اما آنقدر لایحه کنونی پر&zwnj;ایراد است و اشکالات بنیادین دارد که امکانی برای تصویب و اجرای آن نیست و به&zwnj;احتمال فراوان کار به رد کلیات خواهد کشید. البته یک پیش&zwnj;بینی بدبینانه هم در این مورد وجود دارد که می&zwnj;گوید این بودجه مادامی که توسط خود دولت از این&zwnj;رو به آن&zwnj;رو نشود، تصویب نخواهد شد ولو اینکه پایان سال فرا برسد و تنها راه&zwnj;حل &laquo;بودجه چنددوازدهم&raquo; یا &laquo;صدور مجوز دریافت و پرداخت&raquo; برای دولت باشد. این پیش&zwnj;بینی از گزارش تخصصی مرکز پژوهش&zwnj;های مجلس به خوبی قابل استنتاج است. نکته مهم اینکه مذاکرات میان مجلس و دولت در این خصوص تاکنون نتیجه&zwnj;ای در بر نداشته و حالا کار پیچیده&zwnj;تر از قبل هم شده است.<br />برای این نتیجه&zwnj;گیری چند استدلال قابل&zwnj;توجه با دقت در جزئیات گنجانده&zwnj;شده در متن لایحه و همچنین با توجه به نظرات و مذاکرات پیرامونی درباره آن وجود دارد.<br /><br /><b>&nbsp; ایرادات غیرقابل&zwnj;اغماض درون بودجه</b><br /><br />به&zwnj;عنوان توضیح بسیار مختصر و مقدماتی باید گفت که لایحه بودجه امسال مانند سال&zwnj;های گذشته فاقد درنظر گرفتن اصلاحات ساختاری مدنظر مجلس و رهبری است و کارشناسان معتقدند همچنان ایرادات ساختاری قبلی را دارد. در این خصوص اولین استدلال درمورد برخی بندهای عجیب&zwnj;وغریب بودجه است که حتی نزدیک&zwnj;ترین کارشناسان به دولت هم نمی&zwnj;توانند چشم خود را روی آن ببندند، برای مثال در قسمت درآمدهای بودجه، نسبت مالیات به کل، حدود 20 درصد است که کمترین سطح طی 10 سال گذشته است؛ این رقم چیزی حدود 250 هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد خواهد داشت که با این وضعیت نقشی در کاهش کسری بودجه ایفا نخواهد کرد. حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س) درباره در گفت&zwnj;وگوی اخیر خود درباره این موضوع تصریح کرد 900 هزار میلیارد تومان فرصت درآمدهای مالیاتی داریم، مگر دیگر کشور&zwnj;ها نفت دارند. در این خصوص گزارش رسمی مرکز پژوهش&zwnj;ها قریب به 10 بند اصلاحی را مدنظر قرار داده که حذف معافیت مالیات بر سود سپرده&zwnj;های بانکی اشخاص حقوقی، حذف معافیت مالیاتی فعالان بزرگ بخش کشاورزی، حذف معافیت مالیات بر ارزش&zwnj;افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ازجمله آنها هستند.<br /><br />مثال دیگر درمورد ارقام درنظر گرفته&zwnj;شده برای فروش نفت است، در بودجه سال آینده با وجود تحریم&zwnj;های کنونی و حتی چالش&zwnj;هایی که در بازار جهانی قرار دارد، دولت فروش 2.3 میلیون بشکه&zwnj;ای را درنظر گرفته و با تمام وجود هم از آن دفاع می&zwnj;کند و حتی مدعی است که اگر رئیس&zwnj;جمهور آمریکا شخصی غیر از بایدن هم بود، ایران می&zwnj;توانست در سال 1400 به این سطح از فروش دست یابد. نمایندگان و کارشناسان اما با توجه به شرایط کنونی کشور و پیش&zwnj;بینی آینده چنین استدلالی را قبول ندارند. در این&zwnj;باره محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه توضیح داد: &laquo;اگر تحریم&zwnj;ها به&zwnj;کلی برداشته و اگر اوپک اضافه تقاضای پیش&zwnj;بینی&zwnj;اش از 1.4 به دومیلیون بشکه در 2021 برسد و اگر همه دومیلیون را به ایران اختصاص دهد و اگر بتوانیم حداقل پنج میلیون بشکه در روز تولید کنیم و ده&zwnj;ها اگر دیگر... رقم صادرات 2.3 میلیون بشکه لایحه بودجه1400 محقق می&zwnj;شود!&raquo;<br /><br /><b>&nbsp; نظر مرکز پژوهش&zwnj;ها</b><br /><br />روز شنبه گزارش مهمی از سوی مرکز پژوهش&zwnj;ها یعنی مرجع کارشناسی مجلس درباره لایحه دولت منتشر شد که اگر بنا باشد نمایندگان همین توصیه را اجرایی کنند، دولت دیگر به این راحتی&zwnj;ها نخواهد توانست بودجه کنونی را به&zwnj;سرانجام برساند. توضیحات تفصیلی منتشرشده از سوی کارشناسان مرکز پژوهش&zwnj;ها چنین است که &laquo;با توجه به کسری قابل&zwnj;توجه بودجه و پیامدهای تورمی آن برای اقتصاد، پیشنهاد می&zwnj;شود که کلیات لایحه در مجلس رد و برای اصلاحات به دولت بازگردانده شود و درصورت عدم انجام اصلاحات مورد نظر، مجلس بودجه چنددوازدهم تصویب کند یا همانند تجربه مربوط به بودجه سال&zwnj;های 1391 و 1392 &laquo;مجوز دریافت و پرداخت دولت&raquo; را برای چندماه صادر کند. توجه به این نکته ضروری است که انجام اصلاحات جهت پوشش کسری قابل&zwnj;توجه بودجه، در عمل به&zwnj;معنای آن است که مجلس شریک تهیه بودجه شود. به&zwnj;عبارت بهتر درصورت بروز هر مساله&zwnj;ای در سال آینده، مجلس نمی&zwnj;تواند به&zwnj;طور شایسته از شأن نظارتی خود بر دولت استفاده کند. به&zwnj;خصوص با توجه به اینکه سال آینده سال تغییر دولت است، احتمال عملکرد نامناسب در حوزه اجرا بیش از پیش خواهد بود.&raquo;<br /><br /><b>&nbsp; محدودیت برداشت دولت از صندوق توسعه ملی</b><br /><br />23 آذرماه پاسخ رهبر انقلاب درخصوص درخواست رئیس&zwnj;جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی رسانه&zwnj;ای شد که در آن رهبر معظم انقلاب، برداشت مازاد بر 20&zwnj;درصد از صندوق توسعه را فقط تا سقف یک&zwnj;میلیون بشکه در روز مجاز دانسته بودند. رهبری همچنین در این نامه اجازه هرگونه برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف مختلف را صادر نکردند. این اتفاق مهم باعث شد که رقمی معادل 50 هزارمیلیارد تومان که درجمع حدود یک&zwnj;دهم بودجه دولت بود، از منابع درآمدی بودجه کاهش یابد که به&zwnj;معنای حذف بند &laquo;ه&raquo; تبصره 4 آن هم بود. این نامه تغییر مهمی در بودجه ایجاد می&zwnj;کرد که در جلسات روسای دو قوه مدنظر قرار گرفت و بنا شد اصلاحاتی از سوی دولت روی بودجه اعمال شود. این خبری است که نمایندگان مجلس پیش&zwnj;تر در گفت&zwnj;وگو با &laquo;فرهیختگان&raquo; مطرح کرده بودند. از این&zwnj;رو حداقل در این یک مورد باید اصلاحات مهمی در بودجه صورت گیرد.<br /><br /><b>&nbsp; جلسه بی&zwnj;نتیجه قالیباف و روحانی</b><br /><br />بعد از مذاکرات متعددی که میان نمایندگان مجلس، کارشناسان سازمان بازرسی و نهایتا سران قوا صورت گرفت، بنا شد در جلسه&zwnj;ای دوجانبه میان سران قوای مجریه و مقننه اصلاحات بودجه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و ترجیحا با همکاری دولت این اصلاحات انجام شود؛ جلسه&zwnj;ای که سه&zwnj;شنبه گذشته برگزار شد. اما اخبار و حکایت&zwnj;ها گویای این است که نتیجه لازم در جلسه کسب نشده و اختلافات همچنان باقی است. جبار کوچکی&zwnj;نژاد در گفت&zwnj;وگو با &laquo;فرهیختگان&raquo; این خبر را تایید کرد و محمدباقر قالیباف هم صبح روز گذشته با تشدید انتقادات خود نسبت به بودجه مهر تاییدی بر این خبر زد. &nbsp;او چنین گفت: &laquo;بودجه 1400 نیاز به اصلاحات اساسی دارد، چراکه کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه نسبت به بودجه سال قبل 117 درصد رشد داشته و هزینه&zwnj;ها 47 درصد افزایش پیدا کرده، در&zwnj;حالی&zwnj;که درآمدها حدود 10 درصد افزایش یافته است. بستگی بودجه به نفت باید به&zwnj;حداقل و بلکه به&zwnj;صفر برسد و منابع نفتی نباید صرف هزینه&zwnj;های جاری کشور شوند. باید بدانند که شیوه نادرست جبران کسری بودجه، چگونه در زندگی آنها موثر خواهد بود و سفره&zwnj;شان را کوچک&zwnj;تر خواهد کرد و به تورم دامن خواهد زد.&raquo;<br /><br />با این وصف به احتمال فراوان نمایندگان مجلس تصمیم خواهند گرفت به کلیات لایحه بودجه سال 1400 رای منفی دهند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد دولت باید در متن تدوین&zwnj;شده خود اصلاحاتی جدی داشته باشد و اگر بخواهد بر نظرش تاکید کند احتمالا مجلس هم بر موضع خود باقی خواهد ماند و کار به ارائه بودجه چنددوازدهم خواهد کشید.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: فرهیختگان</span></p>