239803 آیا نامه شورای صنفی نمایش به ستاد ملی کرونا می‌تواند باعث بازگشایی سالن‌های سینما شود؟ <p><span style="font-size: 12px">پس از مدت&zwnj;ها انتقاد و اعتراض و پیگیری از سوی برخی صاحبان مشاغل فرهنگی و هنری، مانند صاحبان سینما و تماشاخانه&zwnj;های تئاتر، دیروز خبری منتشر شد که شورای صنفی نمایش رسما درخواست خود را مبنی بر انتقال سینماها از گروه شغلی سوم به دوم (از پرخطر به نسبتا کم&zwnj;خطر) به ستاد ملی کرونا ارائه داده است. به نظر می&zwnj;رسدحالا مجموعه ستاد کرونا و ساختارها و سازمان&zwnj;های فرهنگی&zwnj;تر مرتبط با آن، به این نتیجه رسیده&zwnj;اند که سالن&zwnj;های سینما و تئاتر واقعا آن&zwnj;قدرها هم که اعضای علمی این ستاد فکر می&zwnj;کردند پرخطر نیستند. چرا که احتمالا مسوولان بخش&zwnj;های علمی چندان با سینما و تئاتر در ارتباط نبوده و دید واقعی نسبت به شرایط عمومی آنها از جهت محیط فیزیکی و میزان مراجعات نداشته&zwnj;اند. حالا به بازگشایی بی&zwnj;خطر سینماها نزدیک&zwnj;تر شده&zwnj;ایم، اما لااقل از جهت عبرت&zwnj;آموزی از تجربه کرونا، سوالات مهمی باقی مانده است: چرا برای شرایط محیط فیزیکی از جهت رعایت فواصل، وضعیت تهویه و مسائلی از این دست، استانداردهایی تعریف نشد تا به&zwnj;سادگی قابل نظارت باشد؟ چرا اعضای فرهنگی ستاد کرونا قادر نبوده&zwnj;اند، بخش علمی و درمانی را نسبت به وضعیت واقعی مکان&zwnj;های فرهنگی-تفریحی آگاه سازند تا حساسیت&zwnj;های اضافی از بین برود؟ چرا تعامل و مشورت با اصناف مربوطه برای تنظیم پروتکل&zwnj;های روشن در این وضعیت استثنایی، تا این حد طول کشیده است؟ هرچند که وضعیت همه&zwnj;گیری کرونا هر قدر هم که طول بکشد، یک وضعیت موقت محسوب می&zwnj;شود و همگی امیدواریم به&zwnj;زودی روزی برسد که ماسک&zwnj;ها را برداریم و بدون ترس به فعالیت&zwnj;های روزمره&zwnj;مان برسیم، اما پس از گذشت ماه&zwnj;ها از شیوع کرونا، توقع حداقلی برای سامان یافتن وضعیت مشاغل فرهنگی، خصوصا از این حیث که مستقیما با وضعیت روانی جامعه در ارتباط هستند، توقع معقولی به نظر می&zwnj;رسد. در واقع نباید بپذیریم وضعیت موقت مساوی وضعیت نابسامان است. حالا اگر این موضوع را مدنظر قرار دهیم، نقش وزارت فرهنگ و وزیر فرهنگ به مراتب حساس&zwnj;تر و جدی&zwnj;تر می&zwnj;شود. وزیر فرهنگ از یک&zwnj;سو عضو ستاد ملی کروناست و در بالاترین سطح در تصمیم&zwnj;گیری&zwnj;های آن حضور دارد و از سوی دیگر، دبیرخانه وزارت متبوعش، مدیریت فضای روانی جامعه در همه&zwnj;گیری را هم برعهده دارد. بنابراین مدیریت افکار عمومی در وضعیت کرونایی، ارتباط مستقیمی با قدرت اقناعی وزارت فرهنگ در ستاد کرونا و توانایی و خلاقیت در ارائه راهکار دارد. نمی&zwnj;توانیم از امکان بالقوه تعریف استاندارد برای بخش&zwnj;های عملیاتی مرتبط با محیط&zwnj;هایی چون سینما و تماشاخانه چشم بپوشیم. بخش&zwnj;هایی که شاید بشود در مشورت با مهندسان سالن&zwnj;های سینما به ضوابطی روشن منتج شود تا بتوان با آن، سالن&zwnj;های پرخطر، کم&zwnj;خطر و امن را از یکدیگر جدا و رده&zwnj;بندی کرد. به&zwnj;علاوه که با تغییر سئانس&zwnj;بندی از سئانس&zwnj;های پشت&zwnj;سر هم به سئانس&zwnj;های یک در میان و کاهش سقف پذیرش به یک&zwnj;دوم یا حتی یک&zwnj;سوم، می&zwnj;توانستیم هم از سلامت سالن&zwnj;ها مطمئن باشیم و هم فشار روانی وارد بر جامعه را که هم شامل مخاطب سینما می&zwnj;شود و هم تولیدکننده آن، بکاهیم. حالا آرام آرام خبر می&zwnj;رسد که سینماهای کشورهای دیگر، نظیر چین، ژاپن و آمریکا مشغول فعالیت هستند، اما ما بخشی از مشاغل فرهنگی را که به جرات می&zwnj;توان گفت بالاترین حجم گردش مالی در بخش فرهنگ و هنر را داراست، تعطیل کرده&zwnj;ایم و به عواقب اقتصادی، فرهنگی و روانی آن نمی&zwnj;اندیشیم. بدون شک خسارت وارده و در نتیجه جبران خسارت در حالتی که از قبل به استانداردسازی فکر کرده و با کنترل پذیرای مخاطبان سینما در سالن&zwnj;ها باشیم، بسیار ساده&zwnj;تر از وضعیتی خواهد بود که صاحبان تماشاخانه&zwnj;ها و سالن&zwnj;های ورشکسته، پس از عبور از کرونا جلوی وزارت ارشاد صف کشیده باشند. مشارکت دادن گروه&zwnj;های شغلی در تصمیم&zwnj;گیری نه&zwnj;تنها در اقناع آنان در وضعیت فعلی برای همکاری با ستاد کرونا و تعطیلی یا محدودیت فعالیت&zwnj;شان تاثیرگذار است، بلکه قطعا پس از عبور از این دوران نیز برای نهادهای دولتی مسؤول، مصونیت&zwnj;ساز خواهد بود.<br /><b>موافق این تغییر هستیم</b><br /><b>&nbsp;مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی</b><br />سازمان سینمایی از یک&zwnj;سو زیرمجموعه وزارت فرهنگ است که وزیر آن عضو ستاد ملی کروناست و از سوی دیگر اصناف سینمایی عملا در ارتباط با آن فعالیت می&zwnj;کنند و وظیفه تنظیم و تسهیل&zwnj;گری آنها را به&zwnj;عهده دارد. پیرو نامه درخواست شورای صنفی نمایش برای انتقال سینماها از گروه شغلی سوم به دوم، نظر این سازمان را از روابط عمومی آن جویا شدیم. مسعود نجفی می&zwnj;گوید وزیر ارشاد عضو ستاد کروناست اما سازمان سینمایی و اصناف متبوعش برای تعیین رده&zwnj;بندی، هیچ&zwnj;وقت مورد مشورت قرار نگرفته&zwnj;اند.<br />&nbsp;موضع سازمان سینمایی درباره بازگشایی سینماها و درخواست شورای صنفی نمایش برای انتقال سینماها از گروه شغلی 3 به 2 چیست؟<br />سازمان سینمایی صددرصد موافق است و اصلا پیگیر این موضوع بوده&zwnj;است و درحال رایزنی با ستاد ملی کرونا هستیم تا این اتفاق بیفتد و فکر می&zwnj;کنم ظرف روزهای آینده نتیجه اعلام شود.<br />&nbsp;چرا ستاد با بازگشایی سینماها مخالف است؟<br />با دلایلی که مطرح شده&zwnj;است منطقی است که سینماها به گروه شغلی بی&zwnj;خطرتر انتقال پیدا کنند.<br />&nbsp;چرا قبلا در ابتدای زمان رده&zwnj;بندی مشاغل سینماها در این رده قرار گرفته&zwnj;اند؟<br />به هرحال الان وقتی مشاغل پرخطرتر مانند قهوه&zwnj;خانه&zwnj;ها در گروه بالاتر و فعال هستند طبیعتا سینماها باتوجه به رعایت&zwnj;هایی که می&zwnj;شود خیلی امن&zwnj;تر از جاهای دیگر هستند. اگر خاطرتان باشد دفعه اولی هم که همه مشاغل تعطیل شدند سالن&zwnj;های سینما و تئاتر، فعال بودند، اما بعد عوض شد.<br />&nbsp;در این گروه&zwnj;بندی&zwnj;ها سازمان سینمایی یا اصناف مرتبط دخیل بوده&zwnj;اند؟<br />نه، اصلا این موضوعات در سطحی نیست که سازمان سینمایی یا اصناف در آن مشارکت داشته باشند. در سطح وزیر است که ایشان هم در ستاد کرونا حضور دارند.<br /><br /><br /><b>ما مرجع تشخیص گروه&zwnj;های کم خطر و پرخطر نیستیم</b><br /><b>&nbsp;همایون امیرزاده، مدیر روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی</b><br />وزارت فرهنگ و ارشاد، متولی اصلی مشاغل و اصناف فرهنگی و هنری است و از سوی دیگر بخش مهمی از کار ستاد ملی کرونا در مدیریت روانی جامعه در همه&zwnj;گیری به&zwnj;عهده دبیرخانه این وزارت در ستاد ملی کرونا قرار دارد. این را همایون امیرزاده، مدیر روابط عمومی وزارت ارشاد به ما می&zwnj;گوید.<br />&nbsp;شورای صنفی نمایش به ستاد ملی کرونا درخواست داده&zwnj;است که سینماها از گروه شغلی سوم به دوم بیایند. با توجه به این که جناب دکتر صالحی، عضو ستاد هستند و از اقتضائات سینماها مطلع بوده&zwnj;اند، چرا از ابتدا این تصمیم گرفته نشده&zwnj;است؟<br />ستاد کرونا دو بخش دارد که بخش اول بخش تنظیم پروتکل&zwnj;های بهداشتی است و بخش دوم کمیته اطلاع&zwnj;رسانی و مدیریت روانی که دبیرخانه ارشاد هم در این بخش فعال است. طبیعتا در بحث پروتکل&zwnj;ها همه تابع مقررات بخش اول هستیم و آنجاست که تصمیمات درباره رده&zwnj;بندی مشاغل گرفته می&zwnj;شود و در واقع این موضوع در حوزه تخصصی آنهاست و نظر ستاد برای وزارت هم فصل&zwnj;الخطاب است.<br />&nbsp;حرف برخی سینماداران، این است که سینماها پرخطرتر از برخی مشاغل نظیر رستوران&zwnj;ها و قهوه&zwnj;خانه&zwnj;ها نیستند، اما بازگشایی نمی&zwnj;شوند...<br />ما هم قبلا این پیشنهاد را داده بودیم. وزارتخانه تا جایی که توانسته تلاش کرده&zwnj;است کمترین میزان خسارت متوجه مشاغل تابعه&zwnj;اش شود، ولی طبیعتا ما مرجع تشخیص گروه&zwnj;های کم خطر و پرخطر نیستیم و از طرفی سلامت جامعه هم باید خط قرمز همه ما باشد.<br />&nbsp;آیا زمانی که برای رده&zwnj;بندی مشاغل تصمیم&zwnj;گیری می&zwnj;شده، جویای نظر اصناف شده&zwnj;اند تا بدانند کم و کیف استانداردها و اقتضائات کارشان چیست تا ببینند واقعا خطری مراجعان را تهدید می&zwnj;کند یا نه؟ اگر این&zwnj;طور نبوده آیا بعد از نامه درخواست شورای صنفی هم اتفاق جدیدی نخواهد افتاد؟<br />طبق تقسیم کار صورت گرفته در ستاد کرونا، تصمیم&zwnj;گیری درباره این موضوع به&zwnj;عهده بخش اول است. طبیعتا مسؤولان آن بخش هم نظرات دست&zwnj;اندرکاران این حوزه را جویا شده&zwnj;اند و به اقتضائات مشاغل اشراف دارند و تصمیم&zwnj;گیری کرده&zwnj;اند.<br />ما همین موضوع را از تماشاخانه&zwnj;های خصوصی هم پرسیدیم که حالا تعدادی از آنها پس از یک سال از شروع کرونا ورشکسته و تعطیل هم شده&zwnj;اند. بعضی نگاه&zwnj;شان این بود که وزارت ارشاد از موضع اصناف تابعه خودش وارد گفت&zwnj;وگو با ستاد کرونا نمی&zwnj;شود و در واقع ستاد کرونا التفاتی به این اصناف و استانداردهایشان ندارد، نه این که واقعا مخالفتی با بازگشایی&zwnj;شان داشته&zwnj;باشد.<br />اصلا این طور نیست و اتفاقا مسؤول مدیریت فضای روانی جامعه خود ارشاد است. وزارت ارشاد در بحث سامانه کار و ارزیابی خسارات وارد بر مشاغل و برآورد کمک&zwnj;های معیشتی هم همواره در کنار ذی&zwnj;نفعان تابع خود ایستاده و صدای آنان در ستاد بوده&zwnj;است. اما به هر حال مشکل محدودیت&zwnj;های اعتباری که کشور درگیر آن است، وجود دارد. با تمام اینها باید بگویم حتی یک روز هم نبوده که وزارت ارشاد دنبال رسیدگی به وضعیت گروه&zwnj;های شغلی آسیب&zwnj;دیده نباشد.<br />پاسخ نامه صنف نمایش کی داده خواهد شد؟<br />دیگر فرصت گفت&zwnj;وگو ندارم!<br /><br /><br /><br /><b>&nbsp;سینما پرخطر نیست</b><br /><b>مهدی نیک&zwnj;آیین، مدیر سینما سپیده</b><br />مدیر سینما سپیده می&zwnj;گوید مدام اخبار را دنبال می&zwnj;کند تا ببیند بالاخره تصمیم ستاد ملی کرونا درباره سینماها چیست. او مانند بسیاری دیگر از سالن&zwnj;داران چه در بخش سینما و چه تئاتر، معتقد است تصمیم&zwnj;گیران در مورد رده&zwnj;بندی سینماها، دید و دریافت واقعی از شرایط سینماها، چه از جهت استانداردهای محیط فیزیکی و چه از جهت میزان مخاطب آنها ندارند و بر اساس دید واقعی تصمیم نگرفته&zwnj;اند. نظرات مهدی نیک&zwnj;آیین را می&zwnj;خوانید.<br />&nbsp;سینما سپیده چقدر خسارت دیده&zwnj;است؟<br />سینمای ایران به نظرم صددرصد خسارت دیده&zwnj; و سینما سپیده هم مستثنا نیست. سینماها معمولا در اکران اول و دوم نوروزی به فروش خوبی می&zwnj;رسند و روی همان میزان فروش تا انتهای سال مخارج&zwnj;شان را برنامه&zwnj;ریزی می&zwnj;کنند و پیش می&zwnj;روند، ولی امسال متاسفانه اکران نوروز را از دست دادیم.<br />&nbsp;بعد از نوروز در چند دوره سینماها بازگشایی شدند. در این دوره&zwnj;ها فروشی اتفاق افتاد؟<br />دوره اول، تیرماه تا اوایل شهریور بازگشایی شد و بعد دوباره از اواسط شهریور تا اواسط مهر، سینماها باز بود اما آن&zwnj;قدر اطلاع&zwnj;رسانی ضعیف بود که بااین&zwnj;که دو سه ماهی کار می&zwnj;کردند، مردم اصلا نمی&zwnj;دانستند سینماها بازشده&zwnj;اند. حتی هنوز هم در جریان نیستند که در آن دوره سینماها باز بوده&zwnj;اند. انگار اصلا طوری برنامه&zwnj;ریزی&zwnj;شده بود که کسی در جریان قرار نگیرد.<br />&nbsp;فکر می&zwnj;کنید اگر سینماها بازشوند و اطلاع&zwnj;رسانی هم بشود، با توجه به خطرات کرونا، مردم خودشان تمایلی به سینما رفتن داشته باشند؟<br />اگر در سطح شهر نگاه کنید مردم خیلی راحت دارند در فروشگاه&zwnj;ها رفت&zwnj;وآمدشان را با رعایت پروتکل&zwnj;ها انجام می&zwnj;دهند. سینما هم اگر بازگشایی شود و به روال عادی برگردیم به این معنا که اکران&zwnj;ها پشت سر هم شروع شود، فیلم&zwnj;های جدید بیایند و اطلاع&zwnj;رسانی هم بشود به نظرم این اتفاق خواهد افتاد. کما این&zwnj;که در تابستان هم داشت این اتفاق می&zwnj;افتاد اما متأسفانه مجددا کرونا اوج گرفت و سینما تعطیل شد.<br />ضمن این&zwnj;که طبق آماری که خود وزارت بهداشت اعلام کرد، ضریب آلودگی سینما حدود 3 درصد است یعنی خیلی کمتر از خطری که جاهای دیگر دارند و از طرفی سینما را خیلی راحت&zwnj;تر از جاهای دیگر می&zwnj;شود کنترل کرد. بنابراین به نظرم امکان حضور بی&zwnj;خطر مردم وجود دارد.<br />&nbsp;فکر می&zwnj;کنید استدلال خود ستاد کرونا برای جلوگیری از بازگشایی سینماها چیست؟ هیچ&zwnj;وقت به شما علت مخالفت&zwnj;شان را گفته&zwnj;اند؟<br />به نظرم تصور دوستان این است که سینماها همیشه در همه سئانس&zwnj;ها به&zwnj;صورت صددرصد پر است. یعنی فکر می&zwnj;کنند تمام سال شبیه ایام جشنواره است، مردم صف می&zwnj;ایستند و سالن&zwnj;ها کاملا پر است درحالی&zwnj;که اصلا این&zwnj;طور نیست. در حالت عادی هم ضریب اشغال سینماها حداکثر 50درصد است. الآن هم خیلی راحت می&zwnj;شود با ضوابطی همین سقف ضریب اشغال را حتی پایین&zwnj;تر از 50درصد کنترل کرد تا سینماها بازگشایی و پروتکل&zwnj;ها هم از سوی مردم رعایت شود.<br /><br /><br /><br /><b>&nbsp;امیدواریم زودتر نتیجه بگیریم</b><br /><b>مرتضی شایسته، تهیه&zwnj;کننده سینما</b><br />به&zwnj;غیراز صنف سینماداران، چند ماهی است که شورای صنفی نمایش هم پیگیر تغییر وضعیت سینماهاست و آخرین اقدام این شورا ارسال درخواست برای تغییر رده&zwnj;بندی سینماها از گروه سوم به دوم بوده است. مرتضی شایسته، دبیر این شورا می&zwnj;گوید مسؤولان ستاد، برداشت درستی نسبت به شرایط فیزیکی و میزان مراجعه مردم به آنها ندارند به&zwnj;علاوه که امکان استانداردسازی و نظارت بر سینماها بیشتر از بسیاری از مشاغلی است که در رده دوم قرارگرفته&zwnj;اند.<br />&nbsp; هفته&zwnj;گذشته جلسه&zwnj;ای در وزارت کشور تشکیل شده بود که همین درخواست را در آن مطرح کردید. استدلال ستاد کرونا برای این که سینماها و به طریق اولی سایر مکان&zwnj;های تفریحی مشابه تئاتر و موسیقی بازگشایی نشود، چیست؟<br />البته در آن جلسه، دوستان ستاد چیزی بیان نمی&zwnj;کردند و فقط شنونده بودند و بنده و آقای فرجی مدیرکل نظارت بر عرضه و آقای قبادی، مشاور اجرایی وزارت حضور داشتیم. بعد از صحبت&zwnj;ها قرار شد یک جلسه هم در دفتر آقای فرجی برگزار شود تا تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود؛ اما هنوز جوابی به ما نداده&zwnj;اند.<br />&nbsp;با وجود این جلسه، علت ارائه دوباره نامه درخواست که دوشنبه خبر آن اعلام شد، چه بوده&zwnj;است؟<br />علتش این است که 6000 نفر از راه اشتغال در این حوزه کسب درآمد می&zwnj;کنند و همگی پروتکل&zwnj;ها را رعایت می&zwnj;کنند و اگر به نسبت سایر مشاغل بسنجیم، خواهیم دید امکان رعایت پروتکل&zwnj;ها و نظارت برآنها در سینماها بیشتر است. ما هم این موضوع را مطرح کردیم و امیدواریم دوستان بپذیرند.<br />&nbsp;به شما اعلام نشده کی پاسخ این درخواست اعلام می&zwnj;شود؟<br />به ما گفتند در این هفته؛ اما به پایان این هفته هم چیزی نمانده&zwnj;است. باید در این جلسه از وزارت کشور و وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات هم نمایندگانی باشند. امیدواریم زودتر نتیجه بگیریم.<br />&nbsp;چرا در ابتدای گروه&zwnj;بندی مشاغل، سینماها در گروه سوم قرار گرفته؟ آیا ستاد کرونا از وضعیت میزان خلوتی سینماها اطلاع نداشته و از شما هم کسب اطلاع نکرده&zwnj;است که سنجش میزان خطر سینماها، به درستی انجام شود؟<br />برداشت دوستان این بوده که یک جمعیتی با ازدحام به سمت سینماها می&zwnj;آید و خطر کرونا نزدیک است. اما ما استدلال کردیم اولا جمعیتی به آن صورت نمی&zwnj;آید و ثانیا سئانس&zwnj;بندی برداشته شده&zwnj;است. از طرفی درباره سیستم تهویه سالن&zwnj;ها هم سوالاتی بوده مثلا می&zwnj;گفتند سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش سالن&zwnj;ها به نحوی است که هوا را از سالن خارج می&zwnj;کند و همان را دوباره برمی&zwnj;گرداند اما ما توضیح دادیم که هوای داخل سالن کاملا خارج می&zwnj;شود.<br />&nbsp;باتوجه به نزدیکی ایام جشنواره فکر می&zwnj;کنید وضعیت سینماها متناسب با این ایام تغییری خواهدکرد؟ به نظر شما جشنواره فجر امکان برگزاری حضوری دارد؟<br />ما برای بحث جشنواره خدمت دوستان نرفتیم بلکه مسأله&zwnj;مان بازگشایی سالن&zwnj;های کل کشور بوده&zwnj;است. این موضوع که جشنواره امکان برگزاری حضوری دارد یا نه، موضوعی است که دبیر جشنواره و مدیریت آن در وزارت باید درباره&zwnj;اش تصمیم بگیرند.<br /><br /><br /><br /><b>مرگ سینمایی</b><br /><b>کیوان امجدیان / دبیر گروه فرهنگ</b><br />&nbsp;چند وقت پیش که مرحوم اکبری مبارکه و چند نفر دیگر از سینماگران به واسطه درگیر شدن با کرونا از دنیا رفتند، همه تازه انگار متوجه خطرناک&zwnj;بودن این بیماری شده&zwnj;باشند، شروع کردند به انتقاد از این&zwnj;که چرا باید همچنان فیلم تولید شود و هنرمندانی که درگیر تولید فیلم هستند درگیر این بیماری شوند و خدای ناکرده آسیبی به آنها برسد. آسیبی که طبیعتا خسران بزرگی برای برای فرهنگ و هنر این مملکت خواهدبود و جبرانش ممکن نیست. این فضا تا مدتی ادامه داشت و حتی همین حالا هم که صفحات بعضی بازیگران را در فضای مجازی ببینید، رد این نقدها و انتقادها را به وضوح خواهیددید.<br />از سوی دیگر حالا که نزدیک یک&zwnj;سال از شیوع این بیماری خطرناک می&zwnj;گذرد و کسب&zwnj;و&zwnj;کارها مختل شده و خصوصا در بخش فرهنگ و هنر شاهد بی&zwnj;رونقی غریبی هستیم، آرام&zwnj;آرام زمزمه&zwnj;ها شروع شده که چرا سینماها و صحنه&zwnj;های تئاتر و موسیقی باز نمی&zwnj;شوند و راه نمی&zwnj;افتند؟ پس این میان تکلیف هنرمندان چیست و برای گذران زندگی باید چه کنند؟ آنها متخصص فن و هنری هستند که تعطیل است و کرکره&zwnj;اش پایین. با این اوصاف تکلیف هنر این کشور و هنرمندانش چه خواهدشد؟<br />بسیاری از نقدها هم که منطقی به نظر می&zwnj;رسد این است که چرا باید جایی مثل قهوه&zwnj;خانه باز باشد و سینما تعطیل. این خلاصه نامه&zwnj;ای است که یکی دو روز پیش از سوی سینماگران نوشته&zwnj;شد. نامه&zwnj;ای که از آن انتظار سینماگران برای ورود وزیر به این میدان بر می&zwnj;آید؛ انتظار ورود وزیر برای بازکردن اماکن هنری مثل سالن&zwnj;های سینما و تئاتر و موسیقی و رونق دوباره دادن به فرهنگ و هنر.<br />با این اوصاف اما باید آن سوی ماجرا راهم دید. برای دیدنش هم یک چرتکه انداختن ساده کافی&zwnj;است. این&zwnj;که باز شدن سینما یعنی راه افتادن نمایش فیلم&zwnj;های جدید. یعنی فیلم&zwnj;ها دوباره باید یکی بعد از دیگری ساخته&zwnj;شوند. یعنی سینماگران و گروه&zwnj;های فیلمسازی دوباره باید برای ساخت فیلم دور هم جمع شوند.<br />یعنی اگر یکی از آنها مبتلا به کرونا شود دوباره بقیه مبتلا شوند و دوباره خدای&zwnj;ناکرده خسران&zwnj;های بزرگ در عرصه هنر و از دست رفتن سرمایه&zwnj;های هنر این کشور. و تازه اصلا به فرض که سینما هم باز شود، واقعا مردم حاضرند در این شرایط و با وجود تمام اتفاقاتی که افتاده&zwnj;است برای گذراندن اوقات فراغت یا به واسطه علاقه&zwnj;شان به سینما بروند و از باز شدن سینماها استقبال کنند؟می&zwnj;بینید؟ تناقض غریبی&zwnj;است. هم می&zwnj;خواهیم سینماها باز شوند و هم فیلمسازها فیلم نسازند. هم می&zwnj;خواهیم فیلم&zwnj;های جدید اکران شوند و هم گروه&zwnj;های فیلمسازی دور هم جمع نشوند. هم به وزیر می&zwnj;توپیم چرا سینماها را باز نمی&zwnj;کند و هم وقتی هنرمندی آسیب می&zwnj;بیند مسؤولان را زنهار می&zwnj;دهیم چرا جلوی ساخت فیلم&zwnj;ها را نمی&zwnj;گیریم.این تناقض موقعیتی پیچیده ایجاد کرده&zwnj;است که درست یا غلط&zwnj;بودن شروع مجدد هنر و سینما را مبهم می&zwnj;کند. &nbsp;تناقض غریبی که رفع و برطرف کردنش نیازمند همفکری و همدلی و ارائه طرح&zwnj;های کارشناسی&zwnj;شده و دقیق است.<br /><br /><br /><br /><b>سینما پرخطر است</b><br /><b>مسعود مردانی، &nbsp;عضو کمیته علمی ستاد کرونا</b><br />یکی از اعضای کمیته علمی ستاد کرونا در پاسخ به جام&zwnj;جم می&zwnj;گوید از نظر علمی هر محیطی که در آن فاصله حداقلی 1.8 متر رعایت نشود، محیط پرخطر محسوب می&zwnj;شود. او البته تصریح می&zwnj;کند پاسخگویی در مورد وضعیت رده&zwnj;بندی مشاغل برعهده کمیته اجرایی است. دکتر مسعود مردانی که معلوم است حسابی سر شلوغی دارد، تندتند اما مهربان و خندان پاسخ ما را می&zwnj;دهد.<br />&nbsp; مشکل سینماها چیست که در رده مشاغل پرخطر قرار گرفته&zwnj;اند؟<br />من عضو کمیته علمی هستم از من بپرسید سینما ممکن است از نظر علمی چقدر ویروس را کم یا زیاد کند تا توضیح دهم.<br />&nbsp; خب سینما چقدر ویروس را کم و زیاد می&zwnj;کند؟<br />اگر فاصله&zwnj;گذاری 1.8 متری رعایت نشود باعث انتقال بیماری خواهدشد.<br />&nbsp; یعنی اگر این فاصله رعایت شود مشکلی نیست؟<br />ببینید از نظر من تا زمانی که اپیدمی کنترل نشود، رفتن به این مکان&zwnj;ها ضرورت ندارد.<br />&nbsp; یعنی از نظر شما حضور در سینما یک کار پرخطر است؟<br />بله. پرخطر است.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: جام جم</span></p>