237245 نگاهی به نقش شبکه های کودک و نوجوان رسانه ملی در ایام قرنطینه <p><span style="font-size: 12px">با این&zwnj;که کودکان و نوجوانان بر&zwnj;اساس آمارها و نظرات کارشناسان و پزشکان از گروه&zwnj;هایی هستند که کمتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، کووید- 19 تاثیرات گسترده&zwnj;ای بر روند زندگی آنان گذاشت. مهدهای کودک و مدارس از آغاز اسفند تا&zwnj;کنون بیشتر تعطیل بوده و چنین تعطیلات طولانی&zwnj;ای حتی در ایام جنگ تحمیلی و موشکباران شهرها نیز بی&zwnj;سابقه است. اولین چالشی که در این شرایط بچه&zwnj;ها با آن روبه&zwnj;رو شدند، اختلال در روند تحصیل بود. مشکلی که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و مدرسه تلویزیونی ایران تا حدودی حل شد. اما به&zwnj;جز تحصیل، تولید محتوای تلویزیونی برای اوقات&zwnj;فراغت خردسالان، کودکان و نوجوانان اهمیت غیر&zwnj;قابل&zwnj;انکاری دارد و اینجاست که شبکه&zwnj;های تخصصی سیما باید مأموریت خود را به بهترین شکل انجام دهند. در این گزارش به نقش مهم سه شبکه پویا، نهال و امید در روزهای شیوع کرونا می&zwnj;پردازیم.</span></p><p><span style="font-size: 12px"><b>&nbsp;بچه&zwnj;ها بیاین تماشا</b><br />پخش برنامه&zwnj;های تلویزیونی مخصوص کودک و نوجوان قدمتی تقریبا هم&zwnj;اندازه تلویزیون در ایران دارد و این گروه سنی به&zwnj;دلیل داشتن اوقات فراغت قابل توجه، همواره در سیاستگذاری&zwnj;های مدیران تلویزیون جایگاه خود را دارد. این نوع برنامه&zwnj;ها از همان آغاز بسیار جدی گرفته می&zwnj;شد و بسیاری از چهره&zwnj;هایی که بعدها به افراد معتبر و شناخته&zwnj;شده سینما و تلویزیون تبدیل شدند، کار حرفه&zwnj;ای خود را با برنامه&zwnj;های کودک تلویزیون آغاز کردند.&nbsp;<br />دغدغه راه&zwnj;اندازی شبکه تخصصی کودک و نوجوان از اواسط دهه 80 در ذهن مدیران جای خود را پیدا کرد و مدتی شبکه دو سیما به&zwnj;عنوان شبکه کودک فعالیت&zwnj;هایش در این زمینه را افزایش داد. تولید و پخش برنامه&zwnj;های ترکیبی و افزایش مدت زمان پخش انیمیشن و کارتون در این شبکه به چشم آمد اما این رویکرد ادامه پیدا نکرد و در&zwnj;نهایت شبکه دو به&zwnj;طور خاص به موضوع خانواده اختصاص یافت.&nbsp;<br />در سال 1391 و پس از مدت&zwnj;ها امکان&zwnj;سنجی و سعی و خطا، شبکه پویا در ادامه افتتاح پی در پی شبکه&zwnj;های دیجیتال، به&zwnj;عنوان نخستین شبکه تخصصی کودک افتتاح شد و حدود 80 درصد از محتوای آن را انیمیشن تشکیل می&zwnj;داد؛ انیمیشن&zwnj;هایی که هم از تولیدات داخلی مرکز پویانمایی صبا بود و هم از محصولات خارجی استفاده می&zwnj;شد. پویا آرام&zwnj;آرام به راه خود ادامه داد تا این&zwnj;که با راه&zwnj;اندازی شبکه کودک و نوجوان در سال 1394، مقرر شد شبکه نهال نیز به پویا اضافه شود و پخش برنامه&zwnj;ها به دو بخش در روز تقسیم شد.<br /><b>&nbsp;از خردسال تا نونهال</b><br />با تقسیم&zwnj;بندی مخاطبان شبکه به خردسال و کودک، بنا&zwnj;بر&zwnj;این شد که شبکه پویا از ساعت 8 تا 14 با نمایش برنامه&zwnj;هایی مخصوص خردسالان زیر شش سال به فعالیت خود ادامه دهد و شبکه نهال از ساعت 14 تا 22 برای مخاطب کودک شش تا 12 سال پخش برنامه داشته باشد.&nbsp;<br />به&zwnj;دلیل ماهیت مخاطبان، شبکه نهال حدود 60 درصد از برنامه&zwnj;هایش را به انیمیشن اختصاص داد و در زمینه تولید برنامه&zwnj;های ترکیبی، زنده، عروسکی و... هم وارد میدان شد. به&zwnj;جز برنامه&zwnj;های جدید که تلفیقی از تولیدات داخلی و خارجی است، شبکه نهال نیم&zwnj;نگاهی هم به پخش کارتون&zwnj;های قدیمی و نوستالژیک دارد تا از این طریق علاوه بر کودکان، جوانان و حتی پدر و مادرها را هم پای تلویزیون بنشاند.&nbsp;<br />البته شبکه&zwnj;های پویا و نهال تنها بر سرگرمی متمرکز نیستند و تولید محتوای آموزشی را هم در دستور کار خود دارند. علاوه بر برنامه&zwnj;هایی با رویکرد تربیت دینی که کارشناسان مخصوص به خود را دارد و در برخی موارد با حضور روحانیان روی آنتن می&zwnj;رود، در چند ماه اخیر برنامه&zwnj;های زنده و تولیدی این شبکه&zwnj;ها به موضوع مهم کرونا نیز می&zwnj;پردازند و آموزش&zwnj;های بهداشتی را به خردسالان و کودکان ارائه می&zwnj;کنند. اهمیت چنین آموزش&zwnj;هایی از این جهت است که شاید محتوای دیگر شبکه&zwnj;های رسانه ملی در زمینه آموزش شیوه&zwnj;نامه&zwnj;های بهداشتی چندان برای کودکان مناسب نباشد و ارتباط برقرار کردن با این گروه سنی، اقتضائات خاص خود را دارد.<br /><b>&nbsp;امید علیه کووید</b><br />به جز خردسالان و کودکان، نوجوانان نیز یکی دیگر از گروه&zwnj;های مهم مخاطبان تلویزیون هستند؛ گروهی که برنامه&zwnj;سازی برای آنها با توجه به گسترش روز به روز فناوری&zwnj;های نوین ارتباطی و رواج بیش از پیش حضور در شبکه&zwnj;های اجتماعی در میان آنها، ظرافت&zwnj;های پرشماری می&zwnj;طلبد.&nbsp;<br />شبکه امید برای پاسخ به نیاز نوجوانان 12 تا 18 ساله سرانجام در سال 1396 به&zwnj;صورت رسمی افتتاح شد. بر&zwnj;خلاف شبکه&zwnj;های پویا و نهال، در شبکه امید کمتر انیمیشن و کارتون به چشم می&zwnj;خورد و جدول پخش شبکه عمدتا در اختیار سریال&zwnj;هایی با مضمون نوجوانانه، برنامه&zwnj;های ترکیبی، مسابقات تلفنی و... است و بسیاری از برنامه&zwnj;ها هم با حضور یک یا چند نوجوان به&zwnj;عنوان مجری یا مهمان تولید می&zwnj;شود تا مخاطب همذات&zwnj;پنداری بیشتری با برنامه داشته باشد. مدیران این شبکه از پیوند ناگسستنی این نسل با فضای مجازی و فناوری&zwnj;های تازه نیز غافل نیستند و علاوه بر ارتباط مستمر شبکه با مخاطبان نوجوان در شبکه&zwnj;های اجتماعی، برنامه&zwnj;هایی هم با هدف ارائه اطلاعات به&zwnj;روز درباره فناوری روی آنتن این شبکه می&zwnj;رود.<br />&nbsp;در&zwnj;نهایت نکته مهم این است که سه شبکه پویا، نهال و امید که مجموعا مخاطب زیر 18 سال را به&zwnj;عنوان هدف در&zwnj;نظر گرفته&zwnj;اند، از ابتدای شیوع کرونا تا پایان آن نقش و مسؤولیت سنگینی دارند. این مسؤولیت در شرایطی که وضعیت این ویروس دوباره بحرانی شده و وخامت اوضاع در موج سوم دوباره کار را به تعطیلی شهرهای قرمز کشانده، اهمیتش را بیشتر نشان می&zwnj;دهد. در حال حاضر در قرنطینه دو&zwnj;هفته&zwnj;ای به&zwnj;سر می&zwnj;بریم و این محدودیت&zwnj;ها ممکن است در ادامه فصل سرما هم تمدید شود. ارائه محتوای جذاب، سرگرم&zwnj;کننده و در عین حال آموزنده، توقع بجایی است که هم بچه&zwnj;ها و هم پدر و مادرها از سه شبکه تخصصی کودک و نوجوان تلویزیون دارند.<br />&nbsp;<br />منبع: جام جم </span></p>