236752 چند درصد جمعیت ایران از دسترسی به اینترنت محروم هستند؟ عضو هیات علمی موسسه مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: طبق آمار رسمی ۲۸ درصد از جمعیت کشور از دسترسی به اینترنت محروم هستند. <p><span style="font-size: 12px">نشست &laquo;آینده دانش و کتاب در پرتو تحولات فضای مجازی&raquo; از مجموعه نشست&zwnj;های خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت هفته کتاب، با سخنرانی رضا ماحوزی و جبار رحمانی، اعضای هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">جبار رحمانی در ابتدای این نشست با اشاره به سرانه 12 و نیم دقیقه&zwnj;ای مطالعه کتاب در ایران گفت: در یک رابطه خلاقانه با مصرف&zwnj;کنندگان فضای مجازی می&zwnj;توان تا حد زیادی مشکل دسترسی به کتاب و دانش را در کشور کاهش داد ولی اینکه فضای مجازی درباره حفاظت و کاربردی کردن دانش چه می&zwnj;تواند بکند هنوز معلوم نیست.</span></p><p><span style="font-size: 12px">وی در عین حال با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی 28 درصد جمعیت کشور از دسترسی به اینترنت محروم&zwnj;اند و بخش قابل توجهی از کسانی که به اینترنت دسترسی دارند مهارت&zwnj;های بسیار پایینی در این زمینه دارند، اظهار داشت: رسیدن به جامعه دانایی منوط به این است که این جمعیت حدود 30 درصدی را نادیده نگیریم و لذا نمی&zwnj;توانیم تمام استراتژی&zwnj;های خود را معطوف به فضای مجازی کنیم.</span></p><p><span style="font-size: 12px">رحمانی تصریح کرد: در فضای کنونی لازم است که سیاستگذاران ما، نابرابری&zwnj;های موجود را در نظر بگیرند و در این صورت است که می&zwnj;توان دانش را از انحصار خارج کرد و در جهت توسعه پایدار به خدمت گرفت.</span></p><p><span style="font-size: 12px">رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی هم طی سخنانی در این نشست با بیان اینکه کتاب همواره تریبون اندیشه&zwnj;ها و ساخت اجتماعی و نهادی آموزش بوده است، گفت: مؤلفه&zwnj;های مختلف میدان پژوهش یعنی موضوعات، ابزارها، سفارش دهنده&zwnj;ها و مصرف&zwnj;کنندگان پژوهش در سال&zwnj;های اخیر دستخوش تغییر شده و وارد قلمرو تازه&zwnj;ای از نظام دانائی شده&zwnj;ایم. فضایی که فراتر از مرزهای سیاسی، زبانی و فرهنگی و &hellip; است.</span></p><p><span style="font-size: 12px">وی خاطرنشان کرد: در ابتدای سال 2020 در پی پاندمی کرونا با شوکی بسیار بزرگ مواجه شدیم که تعطیلی دانشگاه&zwnj;ها و توقف شاهراه تعاملات علمی بخشی از آن&zwnj;ها بود. با این حال مراکز آکادمیک دنیا به پشتوانه 10 سال کاری که طی انقلاب صنعتی چهارم (هوش مصنوعی، بیگ دیتا و اینترنت) صورت گرفته بود سعی کردند پژوهش و تعاملات علمی را در میدانی با مؤلفه&zwnj;های جدید دنبال کنند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">ماحوزی با بیان اینکه فضای جدید کنشگران را به شکل دیگری به هم متصل کرده است، اظهار داشت: در میدان پژوهشی جدید، مؤلفه&zwnj;های چهارگانه پیشین تغییر یافته و این بار نه تنها عرصه&zwnj;های جدید پژوهشی وارد میدان تحقیق شده&zwnj;اند بلکه ابزارهای تحقیق و سفارش دهندگان و مصرف کنندگان آن&zwnj;ها هم در سپهری جهانی تغییر می&zwnj;کنند. در نتیجه اگر قالب قبلی بیان پژوهش&zwnj;ها، فقط کتاب بود و قالب&zwnj;های دیگر بر اساس آن شکل می&zwnj;گرفت، امروز این نسبت کاملاً عوض شده و قالب&zwnj;هایی پدید آمده است که ممکن است از ابتدا در قالب کتاب ایجاد نشده باشند.</span></p><p><span style="font-size: 12px">عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: در وضعیت جدید با دانشگاهی مواجه خواهیم بود که در آن، هم کلاسی هست و هم نیست، هم کتابخانه&zwnj;ای هست و هم کتابخانه&zwnj;ای نیست، هم خوابگاهی هست و هم خوابگاهی نیست. در اینجا دانشجویان و استادان به شیوه&zwnj;های متعدد با هم تعامل دارند و ابزارهای پژوهش هم فقط محدود به قالب کتاب نیست بلکه قالب&zwnj;های جایگزین کتاب، بقدری متنوع می&zwnj;شوند که کتاب یکی از آن هزاران قالب خواهد شد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">ماحوزی تصریح کرد: بنابراین با زیرساخت&zwnj;های اینترنتی که فراهم می&zwnj;شود تا 10 سال آینده به چنین تصویری از دانشگاه و پژوهش می&zwnj;رسیم که سؤالات و موضوعات زیادی درباره آن قابل طرح است. مثلاً باید دید شهروند جهانی در دنیای جدید. چه تعریفی دارد و جامعه&zwnj;ای که می&zwnj;خواهد به صورت مجازی زیست کند چه تعریفی از مشکلات خودش دارد. این انسان وقتی می&zwnj;خواهد از اخلاق حرف بزند از چه سخن می&zwnj;گوید؟ داده&zwnj;های علوم انسانی و اجتماعی برای تعریف انسان کوچ کرده به این دنیای جدید چه تفاوتی با داده&zwnj;های قدیم دارد؟</span></p><p><span style="font-size: 12px">وی با بیان اینکه امروز با شکاف دیجیتالی گسترده&zwnj;ای در ایران مواجهیم اظهار داشت: کرونا باعث شد که متوجه شویم که در این زمینه چه مشکلاتی داریم و اتفاقات انقلاب صنعتی چهارم چه شرایطی را رقم زده که تاکنون از آن غافل بوده&zwnj;ایم.</span></p><p><span style="font-size: 12px">ماحوزی با بیان اینکه امروز معلمان ایرانی حتی در پایتخت در دسترسی به اینترنت مشکلات زیادی دارند گفت: اگر مشکلات و شکاف موجود در کشور کم و کمتر شود، با توسعه زیرساخت&zwnj;های اینترنتی، فائق آمدن بر سایر مشکلات و رفع شکاف&zwnj;های فرهنگی، اجتماعی و &hellip; در داخل و نیز کاهش فاصله موجود با کشورهای دیگر تسهیل خواهد شد.</span></p><p><span style="font-size: 12px">عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه آینده نوع خاصی از دموکراسی و اخلاق و شهروندی جهانی را طلب می&zwnj;کند گفت: همان طور که در کتاب &laquo;آموزش عالی و بحران</span><span style="font-size: 12px"> کرونا</span><span style="font-size: 12px"> در ایران&raquo; بیان کردم مدیران ما در وضعیتی پادرهوا هستند بدین شکل که در حسرت بازگشت به گذشته و نگاهی به آینده هستیم. با گذشت 9 ماه از پاندمی </span><span style="font-size: 12px">کرونا</span><span style="font-size: 12px"> هنوز در حال زجر کشیدن هستیم به دلیل اینکه از مهدکودک تا دانشگاه هنوز از زیرساخت&zwnj;های اینترنتی لازم برای آموزش&zwnj;های بدیل محرومیم. اگر این مشکلات برطرف نشود و نتوانیم فرزندان خود را برای زندگی در جهان آینده مهیا کنیم با تحولات سریع سایبری سرنوشت بسیار تلخی خواهیم داشت.</span></p><p><span style="font-size: 12px">ماحوزی در عین حال اظهار داشت: اگر کرونا را به عنوان یک فرصت نگاه کنیم می&zwnj;توانیم با استفاده از تجارب این دوره شکافی را که با دنیا داریم ترمیم کنیم. قطعاً به گذشته برنمی&zwnj;گردیم و اگر مسؤولان امر راه خطا پیش نگیرند فضای متنوع و افق روشن&zwnj;تری پیش رو خواهیم داشت.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: مهر</span></p>