236726 شبح کرونا در پشت باجه بانک‌ها <p><span style="font-size: 12px">اگر نگران سلامتی&zwnj;تان هستید و می&zwnj;خواهید گرفتار بیمارستان نشوید، تا جای ممکن وارد شعب بانک&zwnj;ها نشوید؛ زیرا یکی از کانون&zwnj;های شیوع و انتقال آسان کرونا درون شعبه&zwnj;های بانک است. مردم این روزها با مراجعه به بانک&zwnj;ها شاهد کمتر شدن تعداد کارکنان شعب، انتظار طولانی و کندشدن ارائه خدمات بانکی هستند. گاه یک مشتری صدایش بلند می&zwnj;شود و برخی هم با او همراه می&zwnj;شوند، کارمندان بانک&zwnj;ها هم پاسخ&zwnj;شان این است که همکاران&zwnj;شان در مرخصی اجباری هستند و باید معطل بمانید تا کارتان انجام شود. به گزارش همشهری، ورای بگو مگوهای این روزهای مشتریان با کارکنان شعب بانک&zwnj;ها، یک ابهام جدی وجود دارد که هم در کلام مشتریان و هم کارکنان بانک&zwnj;ها جاری می&zwnj;شود؛ اینکه آقایان خودشان در اتاق&zwnj;هایشان نشسته&zwnj;اند و خبر از داخل شعبه ندارند. این ابهام وقتی جدی&zwnj;تر می&zwnj;شود که کارمندان بانک&zwnj;های دولتی و خصوصی گلایه می&zwnj;کنند که وضعیت رعایت پروتکل&zwnj;های بهداشتی و ارائه کالاهای لازم برای مراقبت از سلامت کارکنان بین ستاد و شعب اصلا قابل مقایسه نیست. خبرنگار همشهری در 3روز گذشته با مراجعه به شعب 10بانک گوناگون در نقاط مختلف شهر تهران، از چندگانگی مقابله شعب بانک&zwnj;ها با کرونا پرده برمی&zwnj;دارد. آیا مدیران&zwnj;عامل بانک&zwnj;ها خبر از داخل شعب خود دارند؟ یا تنها ملاک&zwnj;شان سرزدن به شعب از قبل آماده شده و سفارش&zwnj;شده است و آیا تصمیم دارند به این وضعیت خطرناک به&zwnj;ویژه در روزهای افزایش سرعت انتشار کرونا پایان دهند؟<br /><br /><b>هوا سرد است؛ داخل شعبه گرم</b><br />طبق مشاهدات خبرنگار همشهری، در نیمه نخست امسال برخی شعب بانک&zwnj;ها صندلی انتظار مشتریان را به پیاده&zwnj;روی جلوی شعبه منتقل کرده و از مردم می&zwnj;خواستند تا زمان رسیدن نوبت آنها در خارج شعبه بمانند، حالا با رسیدن فصل سرما و بارندگی، این امکان وجود ندارد و برخی ازجمله افراد میانسال و مسن ترجیح می&zwnj;دهند در داخل شعبه بمانند تا سردشان نشود. تراکم مشتریان در داخل شعب عملا ناقض پروتکل&zwnj;های بهداشتی توصیه شده وزارت بهداشت است که تأکید می&zwnj;کند افراد نباید در یک محیط سربسته نظیر شعب بانک&zwnj;ها متراکم شوند.<br /><br /><b>مواد ضدعفونی&zwnj; کننده نداریم</b><br />وقتی در بهار امسال کرونا بیشتر شد، برخی بانک&zwnj;ها مواد ضدعفونی&zwnj;کننده دست در اختیار مشتریان&zwnj;شان قرار می&zwnj;دادند، اما حالا دیگر خبری از این مواد نیست و برخی روسای شعب بانک&zwnj;ها به همشهری می&zwnj;گویند: ستاد بانک فقط موادلازم را به اندازه&zwnj;ای در اختیار شعبه قرار می&zwnj;دهد که کفاف نیاز کارمندان را هم نمی&zwnj;دهد. آنها می&zwnj;افزایند: وقتی با ستاد تماس می&zwnj;گیریم، پاسخ این است که کالاهای موردنیاز در حال خریداری و توزیع است که این مسئله نشان می&zwnj;دهد حتی در شرایط کرونا، سیاست خرید و توزیع اقلام بهداشتی به&zwnj;صورت سنتی و متمرکز صورت می&zwnj;گیرد که به همین دلیل برخی از کارمندان بانک ترجیح می&zwnj;دهند خودشان ماسک و مواد ضدعفونی&zwnj;کننده بخرند و استفاده کنند. به گفته رئیس یکی از شعب بانک&zwnj;های بزرگ دولتی، اگر مدیران بالادستی صلاح بدانند و اختیار بدهند، می&zwnj;شود خرید این مواد را در اختیار شعبه قرار دارد و لازم نیست یک بوروکراسی پرهزینه ایجاد کرد. او توضیح می&zwnj;دهد: در ماه&zwnj;های نخست، فاصله&zwnj;گذاری داخل شعب مطرح شد، ولیکن حالا به نصب پلاستیک بین کارکنان با مشتریان اکتفا شده، اما واقعیت این است که یک کارمند بانک چند ساعت در محیط سربسته و با تراکم بالای کاری مجبور به فعالیت است و باید صدای اعتراض&zwnj;ها را هم بشنود.<br /><br /><b>چرا کارمندان را کم کرده&zwnj;اید؟</b><br />داخل شعبه یکی دیگر از بانک&zwnj;های نیمه&zwnj;دولتی که می&zwnj;شویم، تعداد افراد در انتظار نوبت به قدری زیاد است که دست&zwnj;کم برای انجام کار بانکی باید چند ساعتی معطل ماند. وقتی مشتریان اعتراض می&zwnj;کنند که چرا هم ساعت کار بانک&zwnj;ها را کاهش داده&zwnj;اند و هم تعداد کارکنان شعبه را، پاسخ می&zwnj;شنوند که دستور از بالاست و ستاد ملی کرونا چنین تصمیمی گرفته است. برخی مشتریان بانک&zwnj;ها راضی نمی&zwnj;شوند و یک مرد جوان به طعنه خطاب به خانم کارمند بانک می&zwnj;گوید: شما را باید سخنگوی ستاد کرونا کنند که خوب مردم را سرکار می&zwnj;گذارید! همین طعنه و اعتراض کافی است تا کارمند بانک هم معترض شود و بگوید مگر جان ما ارزش ندارد و حتما باید کرونا بگیریم و بمیریم تا باور کنید. این بگو مگو با دخالت رئیس شعبه فروکش می&zwnj;کند، اما کار&zwnj;ها به کندی انجام می&zwnj;شود و حتی نگهبان شعبه هم وادار شده تا به مردم پاسخ بدهد و کار آنها را راه بیندازد.<br /><br /><b>افتتاح حساب با سنت قدیم</b><br />یکی از خدمات بانکی که وقت بسیاری هم از کارمندان بانک و هم مردم می&zwnj;گیرد، فرایند افتتاح حساب است؛ انگار کارت ملی هوشمند و خدمات الکترونیک برای بانک&zwnj;ها تعریف نشده است. یک ساعت معطلی برای گشایش یک حساب قرض&zwnj;الحسنه در یک بانک خصوصی نشان می&zwnj;دهد که هنوز بانک&zwnj;ها با دیجیتال شدن فاصله بسیار دارند و تنها تعداد انگشت&zwnj;شماری از بانک&zwnj;ها به&zwnj;صورت آنلاین و غیرحضوری حساب باز می&zwnj;کنند و حتی با دریافت مبلغی کارت بانکی را به محل سکونت یا کار مشتریان می&zwnj;فرستند. در شکل فعلی وقتی برای افتتاح حساب مراجعه می&zwnj;کنید، چند فرم را باید پر کنید و کارت ملی و شناسنامه همراه&zwnj;تان باشد. پول نقد هم در جیب داشته باشید و منتظر بمانید تا کارمند بانک از تمام صفحات شناسنامه و پشت و روی کارت ملی&zwnj;تان کپی بگیرد یا آن را اسکن کند. این وضعیت نشان می&zwnj;دهد که دولت الکترونیک برای بانک&zwnj;های مدعی دیجیتال شدن، محلی از اعراب ندارد و هر بانک به سلیقه خود عمل می&zwnj;کند و حتی برخی شعب بانک حاضر به گرفتن کپی نیستند و از مشتری می&zwnj;خواهند خودش کپی مدارک را بیاورد.<br /><br /><b>بیگانه یا بی&zwnj;اعتماد به خدمات غیرحضوری</b><br />وقتی داخل شعبه هر بانکی می&zwnj;شوید، نخستین کار گرفتن نوبت است و هیچ کارمند بانکی نیست که بپرسد اصلا برای چه کاری به بانک آمده&zwnj;اید. پس از دست&zwnj;کم یک ساعت انتظار، تازه کارمند بانک توضیح می&zwnj;دهد که خدمت موردنظر را می&zwnj;توانید از طریق اینترنت&zwnj;بانک یا همراه&zwnj;بانک دریافت کنید و مشتریان که تا حالا انتظار کشیده&zwnj;اند، می&zwnj;گویند نوبت گرفته&zwnj; و معطل شده&zwnj;اند و باید کارشان را در داخل شعبه انجام دهند. از جوانی که مدام با تلفن همراه صحبت می&zwnj;کند، می&zwnj;پرسم: خب، چرا برای انتقال وجه از خودپرداز یا موبایل&zwnj;بانک استفاده نمی&zwnj;کنید؟ با حالتی اعتراض&zwnj;گونه می&zwnj;گوید: باید برای شرکت سند واریز و انتقال وجه ببرم. این کاغذهای خودپرداز زود پاک می&zwnj;شود و رئیس شرکت اصرار دارد که حتما برای کار بانکی باید به شعبه بیایم و اعتقادی به انجام کارها به&zwnj;صورت غیرحضوری ندارد. کارمند بانک از او می&zwnj;خواهد در داخل شعبه بانک با تلفن همراه صحبت نکند، که پاسخ می&zwnj;دهد: بیرون شعبه نمی&zwnj;شود صحبت کرد. گوشی&zwnj;ام را می&zwnj;دزدند. وقتی تنش کلامی بالا می&zwnj;گیرد، باز هم رئیس شعبه دخالت می&zwnj;کند و می&zwnj;گوید: دست&zwnj;کم آرام صحبت و مکالمه&zwnj;ات را کوتاه کن. از رئیس شعبه می&zwnj;پرسم: چرا از مشتریان اول نمی&zwnj;پرسید برای چه کاری به بانک آمده&zwnj;اید؟ می&zwnj;گوید: نیرویی برای این کار نداریم و این وظیفه شعبه نیست که به مردم بگوید چه کاری را می&zwnj;شود به&zwnj;صورت غیرحضوری انجام داد. این وظیفه مدیران ستاد بانک&zwnj;هاست و البته هنوز این واقعیت را نمی&zwnj;توان نادیده گرفت که بسیاری از مشتریان بانک&zwnj;ها به&zwnj;ویژه افراد میانسال و سن بالا مخصوصا بازنشستگان بلد نیستند از این خدمات استفاده کنند و ترجیح می&zwnj;دهند شعبه کارشان را انجام دهد. در این هنگام مرد میانسالی وارد بحث می&zwnj;شود که از مردم پول می&zwnj;گیرید که کارشان را انجام دهید، رئیس شعبه هم می&zwnj;گوید: ما کار مردم را راه می&zwnj;&zwnj;اندازیم اما سلامتی خودتان و خودمان را هم باید جدی بگیریم.<br /><br /><b>خدمات ارتباط با مشتریان ضعیف است</b><br />با مرکز ارتباط با مشتریان چند بانک تماس می&zwnj;گیرم و می&zwnj;خواهم که شماره شبای حسابم را بدهند، اما جواب افراد پاسخگو متفاوت است؛ برخی&zwnj;شان شماره شبا می&zwnj;دهند و برخی هم می&zwnj;گویند این حق را ندارند که اطلاعات حساب را بدهند و باید به شعبه مراجعه کنید. از کارشناس پاسخگوی بانک دیگری می&zwnj;پرسم: می&zwnj;شود بگویید چرا پول فروش سهام عدالتم واریز نشده است؟ می&zwnj;گوید: روزی چند نفر همین سؤال را دارند و ما پاسخی نداریم. باید به شعبه مراجعه کنید؛ چراکه ما دسترسی به اطلاعات مالی حساب&zwnj;ها نداریم. به مرکز ارتباط با مشتریان یکی دیگر از بانک&zwnj;ها زنگ می&zwnj;زنم و می&zwnj;گویم: شماره کارت حساب بانکی&zwnj;ام را ندارم. می&zwnj;شود از روی شماره ملی ببینید شماره کارت بانکی&zwnj;ام چیست تا پول واریز کنم و اقساط وام برداشت شود؟ پاسخ می&zwnj;دهد: قبلا چنین اجازه&zwnj;ای داشتیم، اما الان از کجا بفهمیم که شما واقعا مشتری بانک ما هستید؛ چون ممکن است کسی قصد کلاهبرداری داشته باشد. به گزارش همشهری، برآیند این پرسش و پاسخ&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد که یک وحدت رویه بین بانک&zwnj;ها در ارتباط با خدماتی که مرکز ارتباط با مشتریان ارائه می&zwnj;دهد، وجود ندارد؛ علاوه بر اینکه گاه مدت زمان پاسخ گرفتن از این واحدها، به اندازه معطل شدن در داخل شعبه&zwnj;ها طول می&zwnj;کشد.<br /><br /><b>&nbsp; محدودیت برداشت و انتقال</b><br />مردم از اینکه سقف برداشت وجه از خودپردازها همچنان پایین نگه داشته شده یا اینکه سقف انتقال وجه محدود شده، هم گلایه دارند. پاسخ کارمندان بانک&zwnj;ها این است که محدودیت&zwnj;ها با هدف جلوگیری از پولشویی و رصد برخی تراکنش&zwnj;های بانکی به دستور بانک مرکزی است. مشتریان اما می&zwnj;پرسند با این سقف برداشت از خودپردازها، عملا وجه دریافتی به&zwnj;دلیل افزایش قیمت&zwnj;ها کفاف نیاز یک روز آنها را نمی&zwnj;دهد و مجبورند از چند کارت خودشان استفاده کنند. همین محدودیت در &zwnj;اپلیکیشن&zwnj;های بانکی در ارتباط با نقل و انتقال پول بین حساب&zwnj;ها هم وجود دارد و با بیشتر این اپلیکیشن&zwnj;ها تا یک&zwnj;میلیون تومان نمی&zwnj;شود پول انتقال داد؛ درحالی&zwnj;که یک&zwnj;میلیون تومان مربوط به چند سال گذشته است. آیا نمی&zwnj;شود برخی از این محدودیت&zwnj;ها را کم کرد تا مراجعه مردم به شعب یا خودپردازها کاهش یابد؟ این تصمیمی است که به&zwnj;نظر باید بانک مرکزی در توافق با بانکداران بگیرد؛ به&zwnj;ویژه اینکه اگر قرار باشد از&zwnj; هفته آینده محدودیت&zwnj;های سختگیرانه در رفت&zwnj;وآمدها و کسب و کارها اعمال شود، خدمات سهل&zwnj;گیرانه بانکی یک ضرورت به&zwnj;حساب می&zwnj;آید. به گزارش همشهری، ماجرای کشمکش بین مشتریان و کارکنان شعب بانک&zwnj;ها به&zwnj;ویژه در روزهای جولان کرونا همچنان ادامه دارد و به گفته یکی از کارمندان شعبه یکی از بانک&zwnj;ها، پیاده از سواره خبر ندارد! او می&zwnj;گوید: تا حالا حداقل 200کارمند بانک به&zwnj;دلیل کرونا جان خود را از دست داده&zwnj;اند و شاید آمار واقعی نزدیک به 1000نفر هم رسیده باشد، اما مدیران ستاد خبر از صف و داخل شعبه بانک ندارند و کارهایی را به&zwnj;صورت روتین انجام می&zwnj;دهند که اینها کافی نیست و باید سرزده به شعبه بیایند و ببینند وضعیت چگونه است. کرونا فعلا یک جای مطمئن برای تاخت&zwnj;وتاز پیدا کرده و در شعب بانک&zwnj;ها آماده استقبال از مشتریان و کارمندان بانک&zwnj;هاست. آیا وقت آن نرسیده تا مدیران عامل بانک&zwnj;ها به جای نشستن در اتاق کارشان یا ارتباط&zwnj;های مجازی، گام&zwnj;های بیشتری بردارند و از جان همکاران&zwnj; و هموطنان&zwnj;شان محافظت کنند؟ واقعیت این است که تعطیل&zwnj;کردن بانک&zwnj;ها سخت، پرهزینه و شاید نشدنی است، اما راه ندادن کرونا به داخل شعبه بانک&zwnj;ها کاری شدنی و تنها نیازمند تصمیم&zwnj;های جدید است.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: همشهری</span></p>