235126 مدیر شبکه کودک: باید پخش برنامه‌های کودک خارجی از تلویزیون حذف شود! محمد سرشار در برنامه «چاپ اول»، درباره اهمیت سرمایه گذاری برای تولیدات رسانه‌ای در حوزه کودکان سخن گفت. <p><span style="font-size: 12px">محمد سرشار مدیر شبکه کودک با حضور در برنامه &laquo;چاپ اول&raquo; &nbsp;شبکه خبر درباره اینکه چرا باید شبکه&zwnj;ای جدا برای کودکان داشته باشیم گفت: این &nbsp;به میزان توسعه یافتگی وپیشرفت رسانه&zwnj;ای کشور&zwnj;ها برمی گردد. معمولا سرمایه گذاری کشور&zwnj;هایی که سابقه رسانه&zwnj;ای طولانی تری پیدا می&zwnj;کنند و تجربه آن&zwnj;ها در این حوزه افزایش می یابد، &nbsp;در حوزه کودک و نوجوان بیشتر می&zwnj;شود.<br /><br />سرشار عنوان کرد: شما اگر نگاه کنید در کشور&zwnj;هایی که پیشرفته&zwnj;تر هستند، تعداد کانال&zwnj;های تلویزیونی برای کودک و نوجوان هم بیشتر است.<br /><br />وی افزود: در کشور ما هم سابقه برنامه سازی در حوزه کودک و نوجوان سابقه طولانی دارد، اما از سال 1391 ابتدا افتتاح یک کانال تلویزیونی که بر اساس قالب پویانمایی و انیمیشن فعالیت می&zwnj;کرد در دستور کار قرار گرفت. اما از سال سال 94 تصمیم بر این شد که یک شبکه مخاطب محور برای سنین خردسال، کودک و نوجوان طراحی شود که به شبکه&zwnj;های پویا، نهال و امید تبدیل شد.<br /><br />مدیر شبکه کودک توضیح داد: از زمستان 95 شبکه امید به عنوان یک شبکه مستقل کار خود را ادامه داد.<br /><br />سرشار پیرامون انتقادات به شبکه کودک درباره محتوا&zwnj;های خارجی بیان کرد: البته چنین آثاری الان در شبکه کودک پخش نمی&zwnj;شود و مراقبت&zwnj;های تربیتی بسیاری در این حوزه صورت می&zwnj;گیرد. بیشترین نگرانی بابت بهتر شدن محتوای شبکه است. وقتی شبکه ای تلویزیونی راه اندازی شده که دغدغه دارد به سمت رسانه مربی حرکت کند و منظومه تربیتی پشتیبان برنامه سازی در آن قرار دارد، طبیعی است سطح توقع بالاتر برود.<br /><br />وی افزود: سال گذشته خانواده&zwnj;ها این مطالبه را داشتند که با توجه به افزایش برنامه و میزان تماشای شبکه کودک توسط بچه&zwnj;ها، چرا این حجم از آگهی بازرگانی برای پخش می شود که به شکل مطالبه صورت گرفت. به همین دلیل از آبان ماه، &nbsp;آگهی&zwnj;ها از شبکه کودک حذف شد وتنها شبکه&zwnj;ای که به شکل تخصصی برای این رده سنی برنامه پخش می&zwnj;کند و آگهی ندارد، شبکه کودک است.<br /><br />سرشار گفت: در حوزه برنامه&zwnj;های خارجی هم همین است. در کشور&zwnj;هایی مثل انگلیس در حوزه خردسال، هیچ برنامه خارجی پخش نمی&zwnj;شود، برای اینکه می&zwnj;گویند در این حوزه بحث تربیت بسیار مهم است و باید سبک زندگی بومی خودمان را به بچه&zwnj;ها آموزش دهیم. در ایران هم باید این اتفاق بیفتد. پخش برنامه&zwnj;های خارجی در رده خردسال عملا معنایی ندارد . در رده کودک بحث تنوع فرهنگی و تبادل فرهنگی تا یک حدی مسئله ندارد.<br /><br />وی ادامه داد: اتفاقی که باید در داخل کشور بیفتد این است که نهضت تولید پویانمایی و انیمیشن برای خردسالان و کودکان داشته باشیم. حجم تولید فعلی بسیار کم است و این حجم کفاف میزان تماشای تلویزیون بچه&zwnj;ها را نمی&zwnj;دهد.<br /><br />سرشار اظهار کرد: متاسفانه تولید انیمیشن برعهده شبکه کودک نیست و مرکز پویانمایی صبا مسئولیت این تولید را به عهده دارد. آن&zwnj;ها هم سالانه 100 ساعت تولید می کند. اگر تمام توان تولید خود را داشته باشند، روزانه 20 دقیقه انیمیشن ایرانی به دست ما می&zwnj;رسد.<br /><br />وی ادامه داد: در کشور&zwnj;های مختلف دولت&zwnj;ها برای تولید پویانمایی، یارانه&zwnj;هایی اختصاص می&zwnj;دهند، این یارانه&zwnj;ها باعث می&zwnj;شود این صنعت به تولید برسد و بعد درآمدی که از طریق فروش حق پخش تلویزیونی و حق پخش اینترنتی و تولید اسباب بازی و تجاری سازی به کشور برمی گردد انقدر زیاد است که این یارانه عملا به جیب دولت بر میگردد. کشورهای ژاپن، فرانسه وکانادا دولت هاحمایت&zwnj;های جدی از این مسئله دارند، حتی تا 75 درصد هزینه تولید را دولت&zwnj;ها به استودیو&zwnj;های هنری پرداخت می&zwnj;کنند &nbsp;تا بتوانند محصول خود را صادر کنند.<br /><br />سرشار بیان کرد: اگر یک کشوری برای آینده خود سرمایه گذاری کند در حوزه اقتصاد خواهد بود اما در حوزه مدیریت عمومی جامعه به فکر آن نیستیم، اگر بچه&zwnj;های ما در رده سنی خردسالی تربیت اقتصادی، مهارت&zwnj;های زندگی، قانون گرایی و... را یادگرفته باشند چقدر هزینه&zwnj;های ما در دوره بزرگسالی کمتر خواهد شد؟<br /><br />وی افزود: هم در داخل سازمان صدا و سیما و هم در بیرون آن باید به مسئله کودک و نوجوان دوباره نگاه شود،20 درصد جمعیت کشور زیر18 سال هستند. سوال من این است چند درصد بودجه خود را به آموزش آن&zwnj;ها اختصاص میدهند؟ اگر سرانه حساب کنیم یک چهارم می&zwnj;شود، اما اگر نسبت به اهمیت آینده به آن نگاه کنیم، باید میزان بیشتری را به سرمایه گذاری اختصاص دهیم تا آن&zwnj;ها را با شیوه&zwnj;های خوب آموزش بدهیم.<br /><br />مدیر شبکه کودک گفت: با شیوع کرونا سیستم آموزش رسمی دچار تغییراتی شد و سیستم مدرسه تلویزیونی ایران را شاهد بودیم. ما خیلی از بچه&zwnj;های محروم را دیدیم که به معلم خوب دسترسی نداشتند. رسانه به کمک آمد و معلم&zwnj;ها در یک استودیو تدریس می&zwnj;کنند و در سراسر کشور رایگان استفاده می&zwnj; شود و در بقیه حوزه&zwnj;ها هم باید اینگونه ورود کنیم.<br /><br />وی خاطرنشان کرد: زمانی که به مسیر چهار پنج ساله در شبکه کودک طی شده نگاه می&zwnj;کنم، مهمترین نکته این است که کارشناسان و عموم مردم باید اطلاعاتشان در این موضوعات افزایش پیدا کند. تجربه&zwnj;ای که در حذف آگهی&zwnj;های بازرگانی از شبکه کودک اتفاق افتاد یک تجربه موفق بود. از مطالبه گری کارشناسان، &nbsp;مردم و پاسخ آن دستگاه مسئول.</span></p><p>&nbsp;</p><p><span style="font-size: 12px">منبع: باشگاه خبرنگاران</span></p>