کد مطلب: ۲۷۱۷۵۴ | تاريخ: ۱۴۰۳/۳/۲۲ | ساعت: ۹ : ۵۲
ششمین قسمت از سری جدید برنامه سینمایی «هفت» جمعه شب 18 خردادماه روی آنتن شبکه نمایش سیما رفت. پرونده ویژه این برنامه «بازگشت فیلمفارسی» نام داشت و با اجرای بهروز افخمی و حضور یک تهیهکننده و مدیر سابق تلویزیونی، یک تهیهکننده فیلمهای مبتذل و یک منتقد وابسته به سازمانها و انجمنهای نفتی اما مُبلغ لیبرال سرمایهداری، برگزار شد. نکته قابل توجه این است که هر چهار نفر حاضر در این بخش به استقبال فیلمفارسی رفتند و حتی یک نظر متفاوت در آن وجود نداشت. برخی کارشناسان این بخش، کاسه داغتر از آش شده و حتی در تمجید از فیلمفارسی از چهرههای سینمای دوران طاغوت هم سبقت گرفتند.
چون خیلی از فعالان سینمای قبل از انقلاب، بارها از فقدان تکنیک و استانداردهای فنی در آثار آن دوره سخن گفته بودند، ازجمله محمدعلی فردین، چهره مطرح فیلمفارسی که در مصاحبهای گفت بود: «... متأسفانه کلیه کارگردانهایی که ما در سینما داشتیم... هیچ نوع تجربهای در کارشان نداشتند؛ یعنی به معنای دیگر کارشان را بلد نبودند... گاهی اوقات دیالوگها را که بایستی با حال و هوای کار جور درمیآمد، اشتباهی به کار میبردند... از جنبه تکنیک به قدری عاجز بودند که اصلاً دوربین را نمیشناختند. مثلاً حتی نمیدانستند برای فلان پلان، اندازه سهپایه دوربین چقدر باید باشد. برداشتها در بسیاری موارد اشتباه بود. اگر یک زاویه را از اینجا میگرفتند، نمیدانستند برای زاویه بعد دوربین باید کجا قرار بگیرد....»
آش آنقدر شور شد که کارشناسان بخش سینمای خارجی در برنامه هفت، بهجای نقد فیلم مورد نظرشان، به نقد پرونده ویژهبرنامه هفت درباره فیلمفارسی پرداختند و از رفتار غیرحرفهای این برنامه در پرداخت یکطرفه و تطهیر سینمای طاغوت و فیلمفارسی، انتقاد کردند!
منبع: کیهان