صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو مشخص شد

شیوا گفت:برای قیمت گذاری ۵۵ درصد خودرو‌ها از فرمول قدیمی شورای رقابت و برای ۴۵ درصد مابقی از فرمول جدید استفاده خواهد شد.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشست خبری در خصوص قیمت گذاری خودرو، گفت: مدتی است مسائل مختلف در خصوص خودرو مطرح می‌شود و هر فردی نظرات جداگانه‌ای دارد. شورای رقابت هیچ سخنگویی ندارد به جزء رئیس شورا  که مسئول است.
او بیان کرد: یکی از وظایف شورای رقابت  این است که تا آنجا که می‌تواند برای بازار‌های رقابتی برنامه ریزی کند و بازار را رقابتی کند. شورا وظیفه دارد برای کالا‌های انحصاری، قیمت تعیین کند.

شیوا ادامه داد: باید شرکت‌های مختلف به این بازار رجوع کنند تا بازار رقابتی شود،خودرو بازاری دارد که می‌توان آن را رقابتی کرد. تولید کنندگان بیشتری باید به این بازار اضافه شوند.

رئیس شورای رقابت افزود: در کشو مان واردات  خودرو نداریم و اکنون امکان آزادسازی واردات وجود ندارد. وزارت صمت و‌ سازمان گسترش به دنبال حمایت از دیگر خودروسازان به جزء ایران خودرو و سایپا هستند تا بازار رقابتی شود.

شیوا ادامه داد: تمام تولید کنندگان باید تولید را افزایش دهند. همانطور که همه می‌دانند بخش زیادی از تقاضا در بازار خودرو کاذب است و به همین موضوع مشکلاتی را برای برنامه ریزی ایجاد می‌کند.

رئیس شورای رقابت گفت: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد و همین تقاضای کاذب مشکل ایجاد کرده است. برای اینکه مردم زیان نبینند به خرید سکه و ارز و دلار و خودرو  روی می آورند.

رئیس شورای رقابت گفت: اکنون با یک تقاضای بالا در بازار خودرو رو به رو هستیم و در این بازار دلالان و واسطه گران اضافه شده اند.اکثر خریداران دلال هستند و قیمت غیر منصفانه ارائه می دهند.

او ادامه داد: تمام کسانی که در قرعه کشی شرکت می‌کنند دلال و واسطه گر نیستند و تنها درصدی متقاضی واقعی هستند. به دنبال این هستیم که تولید را افزایش دهیم. شورای رقابت بررسی مجددی در خصوص قیمت گذاری انجام خواهد داد.

این مقام مسئول تشریح کرد: برای قیمت گذاری تعدادی از خودروها فرمولی متفاوت با دستور العمل در نظر گرفته شده است. آزادسازی زمانی اتفاق می‌افتد که بازار رقابتی داشته باشیم و خودرو‌ها رقیب دیگری در شرکت‌های تولید کننده  وجود داشته باشد. اکنون 3 خودروساز دیگر به 2 خودروساز بزرگ‌اضافه شده اند و به دنبال تقویت خودروهایشان هستند. مقرر شده خودروسازان 50 درصد تولید را افزایش دهند و خودروسازان بخش خصوصی از این دستورالعمل تبعیت خواهند کرد.

او ادامه داد: امسال باید موانع تولید را رفع کنیم. 2 خودروساز اظهار می‌کنند که زیان می‌دهند و بحث‌های مفصلی در این خصوص مطرح کرده اند. یکی‌از بحث‌ها در اقتصاد صرف به مقیاس است، یعنی هر چه تولید افزایش یابد هزینه تولید کاهش می‌یابد.

شیوا گفت: حمایت بسیار خوب از تولید می‌کنیم و خودروسازانی که به بازار رقابتی اضافه می‌شوند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. آنچه با خودروسازان صحبت شده، خودرو‌ها را به 2 دسته تقسیم کرده ایم.گروه اول خودر‌وهایی هستند که در گذشته وجود داشتند و گروه دوم  شامل خودرو‌های می شود که جدید تولید شده است.

 

این مقام مسئول گفت: خودرو‌هایی که قیمت و تیراژ پایین دارند، 55 درصد ظرفیت به خودرو‌هایی که اقتصادی‌تر هستند و عامه مردم می‌توانند خرید کنند، اختصاص می‌یابد که آن‌ها از دستور العمل شورا تبعیت می‌کنند، خودرو‌های جدید هم که 45 درصد فرمول جدید دارند و بر اساس این فرمول استفاده می‌کنند.

شیوا گفت: یکی از معضلات و مشکلات این است که افراد در گذشته خرید کردند و خودرو را هنوز تحویل نگرفته اند و فکر می‌کردند خودرو گران می‌شود، نباید مردم این ریسک را کنند. اینکه حواله خریدند به امید اینکه قیمت ها افزایش پیدا کند، نهاده‌های تولید افزایش قیمت داشته است و باید هم از خودروساز هم از مصرف کننده حمایت کنیم.

رئیس شورای رقابت تشریح کرد: هم باید از تولید کننده و از هم مصرف کننده حمایت شود. کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری بلند روی خودرو هستند باید مراقبت باشند تا ببیند می‌توانند در زمان تحویل خودرو را به قیمت روز تحویل بگیرند. هنوز خودروساز نمی‌داند قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل چقدر است، چطور مردم این ریسک را می‌کنند که برای سرمایه گذاری خودرو ثبت نام می‌کنند.

شیوا تشریح کرد: تا زمانی که مردم متوجه نشدند فرمول جدید نیامده، فرمول جدید کارساز است. تا امروز تمام کسانی که ثبت نام کردند از فرمول قدیم استفاده کردند و از 10 دی به بعد فرمول جدید تعیین می‌شود.

رئیس شورای رقابت گفت: بازار وضع خیلی خوبی دارد و قیمت‌ها رو به کاهش است و اطمینان داریم با افزایش تولید، قیمت خودرو درب کارخانه به قیمت بازار نزدیک شود و این موضوع اکنون شامل خیلی از خودرو‌ها شده است. باید کاری کنیم متقاضی واقعی در قرعه کشی شرکت کند. تا زمانی که تقاضا بالاتر از عرضه است باید توزیع عادلانه صورت گیرد.

این مقام مسئول گفت: نهاد‌های نظارتی روی فرآیند قرعه کشی نظارت دارند و ندیدم بگویند فسادی در آن صورت گیرد، فعلا تا روش جایگزین پیدا نکردیم همین روش قرعه کشی را خواهیم داشت.

تغییر فرمول شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو
رئیس شورای رقابت گفت: فرمول جدیدمان در قیمت گذاری مشخص شده است.

او گفت: هر سه ماه یکبار قیمت خودرو را از سازمان حمایت می‌گیریم، فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد و روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. اکنون اولین سه ماه، یعنی زمستان، تغییرات بر اساس قیمت بازار خواهد بود. از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.

این مقام مسئول گفت: نکته این است که فرمول نکته مهم بحث تولید را دارد. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمت نخواهد داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد.

شیوا تشریح کرد: اکنون با توجه به وضعیتی که در کشور به تولید اهمیت می‌دهد به دنبال افزایش تولید هستیم. در رابطه با آزادسازی واردات خودرو باید گفت آزادسازی واردات خودرو دست شورای رقابت نیست و پیشنها د به هیئت دولت داده ایم و فکر نمی‌کنم برنامه‌ای داشته باشد.
او تشریح کرد: آزادسازی باید برای خودرو‌های پر مصرف باشد و قیمت کمی داشته باشد. در قیمت خودرو کیفیت را مدنظر داریم و همیشه روی کیفیت تاکید داریم.

 

منبع: اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۰۹۶۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۰/۱۰     ساعت: ۷ : ۴۷
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: اقتصادی       زیرسرویس: اقتصادی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
  • ٢١ جمادي الاولي ١٤٤٦
  • Nov 23 2024