در جهان کنونی یکی از مولفه های که محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درکشورها قرارگرفته، فناوری اطلاعات وارتباطات است، که این روزها بعنوان موتور محرکه درامر کارآفرینی درفضای دیجیتالی مطرح است، البته با توجه توسعه و رشد انقلاب دیجیتالی دردنیای امروز زمینه های بروز انقلاب صنعتی چهارم نمایان شده و تحولات گسترده تری نسبت به گذشته را پیش روی خواهیم داشت. که دامنه گسترده آن دربخشهای بزرگی از کسب وکارها درحال ظهور وبروز است.
آنچه که دراین حوزه قابل توجه است، وجود لیستی از میلیون ها شغل که اگر خود را به فناوری نوین مجهز نکنند،از این گردونه کارخارج، ویا کسب وکارشان با هزینه های گزافی مواجه خواهدگشت، ازسوی دیگر،میزان سرمایه گذاری درایجاد مشاغل درحوزهای صنعتی ومعدنی وساختماتی وغیره که به حدی فزونی یافته که طالبان واقعی خود را از دست داده، درمقابل ایجاد و راه اندازی مشاغل وکسب وکارهای حوزه ICT به دلیل صرفه اقتصادی و ارائه خدمات بهینه با اقبال فراوانی درمیان مردم مواجه شده است.
موسسه اینتربرند به عنوان صاحب نظر دراستانداردسازی وارزش گذاری برند درجهان طی سال 2017 برای هیجدمین سال متوالی لیست برند های برتر وارزشمند دنیا را اعلام کرده و که شرکت های اپل وگوگل درصدر این جدول با 3 تا 6 درصد رشد نسبت به قبل در ارزش گذاری مواجه بوده وهمچنین ازجمله بخش های برتر، که بیشترین برند ها رادراین لیست 100 تایی پیشتاز کرده بخش تکنولوژی اطلاعات وفناوری بوده است .
با درنظر گرفتن جمعیت 80 میلیونی درکشورمان اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم اگر با وجود بستر های زیرساختی دربخش فناوری اطلاعات وارتباطات همین اندازه از اقتصاد حوزه ICT را برخوردار شویم، باید بازار آن درکشورمان بین 25 تا 45 میلیارد دلار برسد، اما آمارها حکایت از این دارد که تا سال 1397 حجم بازار فعلی درحدود40هزار میلیارد تومان است و در طی این سال ها تا 100 هزار میلیارد تومان هم برآورد می شود،که با این احتساب، با وضعیت مطلوب با این بازار فعلی شکاف زیادی داریم .
آنچه که ناخوشایند است، دربخش تولید محتوا درزبان، خط وگویش فارسی است، با کمبودهای عدیده ای دراین فضا مواجه ایم زیراتعداد محتوای وب فارسی حدود یک هزارم وب جهانی است با توجه با ظرفیت های نیروی انسانی پیش گفته، علیرغم ظرفیت ها، اقدامات مطلوبی بدست نیامده است؟!! مطالعات وبررسی ها نشان می دهد که فقط 25% محتوی تولیدی وب فارسی مطالبی قابل اعتناء، مفید وعلمی دارد، و75% مابقی فاقد توجه تکراری وکپی برداری شده است.
آمارهای دراین رابطه اشاره دارد به انواع فعالیت های ایجادشده استارت آپ ها تا سال 1397، استارت آپ های بخش خرید وفروش کالاو ایجاد فروشگاه های اینترنتی20درصد، خدمات فناوری اطلاعات وارتباطات 12درصد، مشاوره های آموزشی وسرگرمی ها10درصد،اطلاع رسانی ودرج آگهی ها 7درصد،حمل ونقل ولجیستک 5/5 درصد،تبلیغات، غذا،گردشگری 4/4 درصد راشامل شده اند. لازم به ذکر است،که بیشترین محدوده فعالیت کاری این استارتآپ ها بیش از 50درصد درداخل کشور 40 درصد در بازارهای استانی ،7 درصد دربازارهای محلی وتنها فقط یک درصد در بازارهای منطقه و 6 دهم درصددربازارهای جهانی حضوردارند.حال چرا استارت آپ ها بیشتردرفضای واسطه ای وتوزیعی گام برداشته اند وحوزه تولید محتوی بطور جدی جایش خالی است و ودراین رابطه با شکاف زیادی در تولید محتوی علمی مواجه ایم!! جای بحث دارد. که دراین مقال نمی گنجد، درپایان شایسته است با عنایت به شرایط وامکانات ایجاد شده دربرنامه های استارتاپی، دانشگاهها،مراکزعلمی وپژوهشی وشتاب دهنده ها، توجهات بیشتری به تولید محتوی بومی مفید،علمی برای کشور و توسعه کسب وکارها باشیم .
منبع: تسنیم