صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

وضعیت عجیب کرونا در هفته‌ای که گذشت

نگرانی‌ها نسبت به افزایش دوباره تعداد قربانیان کووید-۱۹ در کشور، روبه افزایش است.

روند شیوع کروناویروس در ایران دقیقا به شکل هفته‌های گذشته ادامه دارد؛ خوشبختانه تعداد قربانیان بیماری همچنان در حال کمتر شدن است، اما متاسفانه تعداد مبتلایان با شیب زیادی نسبت به هفته‌های قبلی افزایش پیدا کرده است.

اگرچه شیب نزولی نمودارهای مرگ، خبر خوبی برای شهروندان است، اما به نظر می‌رسد شیب صعودی نمودار تعداد مبتلایان می‌تواند پیش‌بینی‌های مرگباری از وضعیت کرونا در کشور در هفته‌های آینده دهد. چراکه افزایش تعداد مبتلایان معمولا با تاخیر چند هفته‌ای منجر به افزایش تعداد قربانیان کووید-19 می‌شود.

رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناسی ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک (SUNY) در این رابطه به خبرآنلاین گفته بود: «میزان ابتلا، بستری شدن و مرگ‌ومیر به هم مرتبط هستند به این نحو که موقعی که به این نمودارها نگاه می‌کنیم و مثلا میزان ابتلا بالا می‌رود، حدود دو هفته بعد، این آمار روی میزان بستری در بیمارستان‌ها منعکس می‌شود و بعد دو تا سه هفته بعد، میزان مرگ‌ومیر بالا می‌رود، این روندی طبیعی است.»


کاهش اعداد مرگ در هفته‌ای که گذشت؛ پایان 495 زندگی
از روز اول شروع پاندمی در کشور تاکنون هیچوقت آمار قربانیان روزانه این بیماری به صفر نرسیده است، اما حداقل در چند هفته گذشته تعداد قربانیان بیماری کاهش قابل توجهی داشته است و حتی در روز 19 بهمن تعداد قربانیان بیماری در کشور به 57 نفر رسید. به طور میانگین هفته گذشته هر روز بیشتر از 70 زندگی در اثر ابتلا به کرونا پایان یافت.

این یعنی در مجموع از تاریخ 17 تا 23 بهمن، 495 نفر از بیماران کووید-19 فوت کردند، عددی که نسبت به 10 هفته قبل کاهش قابل توجهی داشته است و نسبت به هفته‌های گذشته شیب روند نزولی آن کمتر و کمتر شده است.

 
افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان؛ 51129 ابتلا
اما خلاف آمار تعداد قربانیان، تعداد مبتلایان کرونا در یک هفته گذشته به سرعت بیشتر شد و در حالی که میانگین تعداد مبتلایان هفته‌های قبلی به حدود 6 هزار نفر رسیده بود، در یک هفته گذشته تنها در روز 18 بهمن تعداد مبتلایان کمتر از 7 هزار نفر بود و به طور میانگین هر روز 7304 در کشور به کروناویروس مبتلا شدند.

 

این یعنی در مجموع از تاریخ 17 تا 23 بهمن 51129 نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند؛ یعنی 4644 نفر بیشتر از هفته گذشته. همانطور که از نمودار تعداد مبتلایان مشخص است، در هفته گذشته این عدد بیشتر و بیشتر شده است و حتی شیب آن هم در حال تندتر شدن است.

آن طور که مصلحی می‌گوید، افزایش این عدد به طور طبیعی منجر به افزایش قربانین کووید-19 در چند هفته بعدی می‌شود. برای مثال سه هفته بعد از این که در پنجمین هفته پاییز تعداد مبتلایان به حدود 44هزار نفر رسید، نمودار مرگ‌ومیر کرونا در کشور هم به اوج خود رسید و در یک هفته 3296نفر فوت کردند.

تعداد بستری‌ها؛ تقریبا ثابت

با وجود افزایش تعداد مبتلایان، تعداد بستری‌های کووید-19 در کشور تقریبا ثابت است و به طور میانگین هفته پیش هر روز 612 نفر از مبتلایان یعنی 1.19درصد آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.

 

در مجموع تعداد بستری‌های کرونا در یک هفته گذشته به 4284 نفر رسید و نسبت به هفته گذشته کاهش اندکی داشت. البته به طور کلی تعداد بستری‌های بیماری هم در پنج هفته گذشته تقریبا ثابت بوده و کاهش یا رشد قابل توجهی نداشته است.

به گفته کارشناسان معمولا دو هفته پس از افزایش تعداد مبتلایان، تعداد بستری‌ها هم افزایش پیدا می‌کند، این اتفاق هنوز در ایران رخ نداده است.

وضعیت استان‌ها، کاهش آبی و افزایش زرد و نارنجی
متاسفانه تاثیر افزایش تعداد مبتلایان در وضعیت شهرستان‌ها هم دیده می‌شود، به طوری در یک هفته گذشته تعداد شهرستان‌ها با وضعیت نارنجی از 18 به 36، تعداد شهرستان با وضعیت زرد از 124 به 178 افزایش پیدا کرده است و از سوی دیگر تعداد شهرستان‌های آبی هم 306 به 234 رسیده است.

شهرستان‌های عجب شیر در آذربایجان شرقی، اردستان در اصفهان، اسفراین در خراسان شمالی، گرمسار در سمنان، بافت در کرمان، پاوه در کرمانشاه، بندرگز و کردکوی در گلستان، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، رشت، رودبار، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان در گیلان، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر در مازندران، بستک، بندرلنگه و قشم در هرمزگان، بهار، تویسرکان و رزن در همدان و ابرکوه در یزد در وضعیت نارنجی قرار دارند.

 

منبع: خبرآنلاین

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۳۹۴۶
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۲۵     ساعت: ۰ : ۱۳
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: وب گردی       زیرسرویس: وب گردی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024