صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

استقرار سامانه های پاتریوت یونان در عربستان

در حالی که کشور و مردم یمن چند سال است که در تحریم کامل و همه جانبه به سر می برند، یونان اعلام کرده که با خروج سامانه های پدافند هوایی آمریکایی 'پاتریوت' و 'تاد' از عربستان، سامانه پاتریوت خود را به جای آن در این کشور مستقر می کند.

چندی پیش رسانه های اعلام کردند که یونان سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت و 120 نفر از پرسنل این سامانه ها را برای استقرار در عربستان، به صورت قرضی و برای مدتی نامعلوم به این کشور اعزام می کند.

قرارداد ارسال سامانه‌های پاتریوت یونان به عربستان در آوریل (فروردین/اردیبهشت) امضا شد و گامی رو به جلو در همکاری یونان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود.

"نیکوس دندیاس" وزیر خارجه یونان در این باره مدعی شده که "این یک گام بزرگ برای کشور ما در زمینه همکاری با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و همچنین به امنیت بیشتر منابع انرژی برای غرب کمک می‌کند".

وزیر خارجه یونان در توجیه این اقدام آتن گفته است: "سامانه‌های پاتریوت سلاح‌های تهاجمی نیستند؛ آن‌ها سامانه های دفاعی هستند و علیه هیچ کشوری هدایت نمی‌شوند، بلکه از حریم هوایی دفاع می‌کنند".

"کانستیندنوس فلوروس" رئیس ستاد مشترک ارتش یونان نیز در پیامی توییتری با تایید ارسال سامانه های پدافند هوایی پاتریوت به عربستان، تصاویر ارسال این سامانه‌ها و نیروهای یونانی برای راه‌اندازی این سامانه‌ها به عربستان سعودی را منتشر کرد.

فلوروس نیز بدون اشاره به جنگ هفت ساله عربستان علیه مردم مظلوم یمن مدعی شده که «ماموریت سامانه ارسالی به عربستان برای حفاظت از صلح و ثبات به خصوص در منطقه خاورمیانه است».

این اقدام یونان از جدیدترین نشانه افزایش همکاری بین آتن و ریاض است؛ در ماه مارس (اسفند 99) نیز نیروی هوایی عربستان جنگنده‌های «اف15 » خود را به جزیره «کرت» یونان اعزام کرد تا در رزمایش « Eye of Falcon 1 » بر فراز دریای مدیترانه، شرکت کنند.

یونان در کنار افزایش همکاری های نظامی با عربستان به دنبال گسترش همکاری خود با امارات متحده عربی نیز هست؛ امارات نیز در آگوست 2020 و در شرایطی که تنش‌ها بین یونان و ترکیه به دنبال اختلاف ها بر سر مرزهای دریایی و منابع نفتی در مدیترانه شرقی افزایش یافته بود، جنگنده های خود را به جزیره کرت اعزام کرد.

چند روز پیش بود که روزنامه آمریکایی "وال استریت جورنال" با انتشار گزارشی تأکید کرد که نگرانی واشنگتن در قبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به سازه‌ها و اهداف نظامی در عمق خاک عربستان سعودی، رو به افزایش است، از این رو واشنگتن قصد دارد برای در امان ماندن نیروهایش و همچنین سامانه های پدافند هوایی پاتریوت و تاد، آنها را از عربستان (و عملا از جنگ یمن) خارج کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه آمریکا به سبب این حملات، نگران جان نیروهای خود در عربستان است، اعلام کرد که آمریکا خروج نیروهای خود را که در دوران "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری پیشین (و جنگ طلب) این کشور به عربستان فرستاده بود، آغاز کرده است.

بنا بر اخبار دریافتی و آمارهای موجود، حدود 20 هزار نظامی آمریکایی در رده های مختلف در عربستان حضور دارند که بر اساس راهبرد جدید «جو بایدن»، این نیروها باید از این کشور خارج شوند.

پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» نیز در این زمینه گزارش داد، آن چیزی که احتمال خروج نیروهای آمریکایی از عربستان را تقویت می‌کند، اعلام برچیده شدن سامانه‌های ضد موشکی "پاتریوت" و "تاد" آمریکا از این کشور است؛ افزون بر این باید به تحرکات سیاسی و دیپلماتیک واشنگتن در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز نظر داشت.

در همین راستا خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز شنبه گذشته اعلام کرد که با وجود ادامه حملات هوایی و موشکی «جنبش انصارالله یمن» به (مراکز نظامی و اقتصادی) عربستان، آمریکا بخش زیادی از سامانه دفاع موشکی خود را در هفته های اخیر از این کشور خارج کرده است.

"جان کربی" سخنگوی پنتاگون نیز در گفت وگو با آسوشیتدپرس و در پاسخ خبرنگاران، "جابجایی (خروج) سامانه پدافند هوایی آمریکا از عربستان" را تایید کرد، اما گفت که ایالات متحده تعهد "گسترده و عمیقی" به متحدان خود در خاورمیانه دارد.

وی افزود: وزارت دفاع آمریکا همچنان در حمایت از "منافع ایالات متحده" و مشارکت‌های منطقه‌ای خود، به حفظ ده‌ها هزار نیرو و موقعیت نیرومند در خاورمیانه می‌پردازد که نمایانگر برخی از پیشرفته‌ترین نیروهای هوایی و دریایی ما هستند، اما در عین حال کربی توضیحی درباره منافع آمریکا با توجه به هزاران کیلومتر فاصله میان غرب آسیا و آمریکا نداد!.

با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پس از 20 سال اشغالگری که در دوره جو بایدن اتفاق افتاده و پس از آن تصمیم خروج نظامیان آمریکایی از عربستان که در جنگ یمن و کشتار یمنی ها همراه سعودی ها و اماراتی ها بوده اند، به نظر می رسد که سیاست واشنگتن در منطقه از حضور مستقیم به حضور غیر مستقیم تغییر کرده که در صورت خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق و سوریه این مساله کاملا تایید خواهد شد.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که قصد خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا را دارد که با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان پس از 20 سال تجاوز و غارت، قسمتی از این مساله انجام شد، ولی هنوز بخش اعظمی از این نیروها از منطقه خارج نشده و احتمال خروج نظامیان متجاوز آمریکایی از دو کشور سوریه و عراق کم می باشد، هر چند بعید نیست، اما مساله مهم در این بین خروج سراسیمه و احتمالی نیروهای آمریکایی از عربستان همچون افغانستان می باشد که در صورت انجام، شوک سنگینی به آل سعود وارد خواهد کرد، اقدامی که هنوز آغاز نشده، ولی خواب و خوراک را از مقامات سعودی گرفته، چراکه مقامات ریاض به پشتوانه آمریکا و کشورهایی همچون امارات به یمن حمله و این کشور را طی بیش از هفت سال ویران کرده اند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، مطمئنا یونان با هماهنگی آمریکا سامانه های پاتریوت را به عربستان انتقال داده، چرا که آتن بدون اجاز واشنگتن نمی تواند چنین کاری انجام دهد، اقدامی که هم هزینه های سرسام آور حضور مستقیم نیروهای آمریکایی در منطقه را کاهش می دهد و هم تلفات انسانی آنها را.

 مطمئنا دمکرات های آمریکا و در راس آنها جو بایدن همانند مردم این کشور از دخالت های خونین چند دهه اخیر نظامیان این کشور در نقاط مختلف جهان به ویژه غرب آسیا خسته شده اند و با خروج نظامیان آمریکایی از کشورهای هدف به دنبال جایگزین کردن نیروهای کشورهای متحد خود هستند.

 حال باید منتظر بود و دید که نیروهای متجاوز آمریکایی از عراق و سوریه نیز خارج خواهند شد یا ادعای رییس جمهور ایالات متحده فقط در حد حرف باقی می ماند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۷۲۶
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۲۸     ساعت: ۱۱ : ۴۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: بین الملل       زیرسرویس: بین الملل
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
  • ٩ شوال ١٤٤٥
  • Apr 18 2024