صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

پرچم بورس زیرپای مالباختگان

بازار سرمایه همچنان حال و روز خوشی ندارد و شاخص کل ظرف دو-سه روز گذشته بیش از 100 هزار واحد دیگر ریزش کرد و به میانه‌های کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی رسید. از طرفی مردم عزیزی که دیگر از نقشه قرمز هر روز بازار سهام کلافه و سرمایه آنها نابوده شده است برای چندمین بار در یکی دوماه اخیر اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند و این‌بار پرچم سازمان بورس را از مقابل این نهاد پایین آوردند. در همین حال گفته می‌شود نمایندگان مجلس اولتیماتوم یک هفته‌ای را به وزیر اقتصاد در خصوص شفاف‌سازی برای وضعیت اسفناک بازار سرمایه داده‌اند. در همین خصوص، سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، در گفت‌وگو با «آرمان‌ملی» می‌گوید: «دولت باید پاسخگوی این مساله باشد و ما نمی‌گذاریم حق و حقوق مردم بیش از این تضییع شود.» از طرفی یک منبع مطلع در سازمان بورس هم که نخواست نامش فاش شود، به «آرمان‌ملی» اظهار می‌کند: «سازمان بورس در خصوص مشکلات پالایشی‌ها و صندوق این گروه «پالایش‌یکم» نامه‌نگاری‌هایی انجام داده اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است و برخی مسئولان اصرار به عرضه و ادامه سیاست فعلی داشته‌اند.»
به جرات می‌توان گفت مهم‌ترین دغدغه اقتصادی داخلی در شرایط کنونی وضعیت اسفناک بازار سرمایه است. نوزدهم مرداد سال جاری بود که روند ریزشی بازار سهام متاثر از عوامل گوناگون همچون کج‌سلیقگی‌ها و تصمیمات خلق‌الساعه شروع شد و تاکنون سر و صدای بسیاری از سهامداران را درآورده است و مردمی که اکنون سرمایه آنها از نصف هم کمتر با برگزاری تجمع‌های چندباره خواستار رسیدگی به وضع موجود هستند.

افت 70 درصدی سرمایه مردم
به واقع می‌توان گفت مردمی که به تبع تبلیغات گسترده دولتی پول‌های خود را روانه بازار سهام کردند، از وضعیت کنونی کلافه شدند و بر این باورند صدای اعتراض آنها به جایی نمی‌رسد. این در حالی است که ظرف دو ماه گذشته به کرات تجمع‌های اعتراضی مقابل سازمان ‌بورس، مجلس و نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و مسئولان دولتی و اقتصادی با وعده‌هایی که هیچگاه جامه عمل نپوشید، سعی در آرام کردن زخم خوردگان بورسی داشتند. همچنین سرمایه‌گذاران بر این باورند نشنیدن صدای فعالان بازار و عدم برخورد قاطعانه با متخلفان، عاقبت بازار سرمایه را به چنین وضعی کشاند. مردمی که در این شرایط نابسامان اقتصادی و به امید کسب سود، سرمایه‌های ریز و درشت خود را روانه بازار کردند، آتش تند ریزش‌ها و بی‌تدبیری‌ها سبب شد تا دارایی آنها از نصف هم کمتر شود و خواستار احقاق حق خود هستند. تا جایی که روز گذشته در تجمع مقابل سازمان بورس، پرچم منتسب به این سازمان را پایین آوردند. لازم به ذکر است شاخص کل بازار سرمایه که در چهار ماه ابتدایی سال به ارتفاع دو میلیون‌و 100 هزار واحد رسید، اکنون پس از شش ماه با افت 45 درصدی به کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی سقوط کرد. در این میان، نمادهای معاملاتی از 50 تا 80 درصد افت کردند و جالب‌تر آنکه سهام بزرگ بازار همچون «فولاد» و «شپنا» ظرف دو روز گذشته به پایین‌تر از هزار تومان سقوط کرد. اما مساله اصلی صندوق‌های دولتی بالاخص «پالایش‌یکم» است که با آن همه کش و قوس برای عرضه و بلوکه کردن دوماهه پول سهامداران از روز بازگشایی تاکنون هیچ بازدهی نداشته و اکنون با ریزش 50 درصدی به کانال پنج هزار تومان رسیده است. در این میان «دارایکم» هم با افت محسوس به قیمت زمان عرضه اولیه خود رسید. گفتنی است بسیاری از نمادهایی که ظرف دو ماه گذشته عرضه اولیه شدند، اکنون به پایین‌تر از قیمت زمان عرضه اولیه رسیدند. شایان ذکر است در دو روز گذشته بیش از 95 درصد نمادهای معاملاتی صف فروش بودند و نقشه بازار سرمایه جز در چند نمادی که شاید به تعداد انگشتان دست هم نرسد، سراسر قرمز بود. در همین خصوص سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در مورد آخرین وضعیت بازار سهام به خبرنگار «آرمان‌ملی» می‌گوید: ما بابت همه حساب و کتاب‌ها شرمنده‌ مردم هستیم، باید بگویم زیرساخت‌های سازمان بورس بد نیست، ولی اینکه چرا شاخص‌ هر روز ریزش می‌کند و چنین وضعیتی دامن‌گیر بازار سهام شده است را باید از مسئولان اقتصادی و دولت پرسید، ما طرف مردم هستیم. خانواده‌هایی با درآمد کم در بورس سرمایه‌گذاری کردند و مسئولان باید در مقابل این وضعیت پاسخگو باشند. کمیسیون اقتصادی مجلس اصرار به بهبود اوضاع دارد و فرهنگ و دانش ورود به بازار سهام باید از طرق مختلف نهادینه شود. اوضاع کنونی بورس به هیچ عنوان به صلاح جامعه نیست و دولت باید پاسخگوی این مساله باشد و ما نمی‌گذاریم حق و حقوق مردم بیش از این تضییع شود.

در همین حال یک منبع مطلع در سازمان بورس هم می‌گوید، عمده ریزش‌ اخیر خارج از اختیارات سازمان مذکور است و در حالی که سازمان بورس در خصوص مشکلات پالایشی‌ها و صندوق این گروه«پالایش‌یکم» نامه‌نگاری‌هایی انجام داده اما هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است و برخی مسئولان اصرار به عرضه و ادامه سیاست فعلی داشته‌اند. این در حالی است که دخالت‌ها و مصاحبه‌های مکرر عامل اصلی حواشی ایجاد شده است. با تمام این اوصاف فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، روز گذشته در خصوص بازار سرمایه گفت: تمام تلاش‌ها این است تا بازار سرمایه به مسیر صعودی برگردد اما برنامه‌ها باید اجرا شود و بتوان نتیجه آن را دید. افزون بر آن دیروز خبری مبنی بر اولتیماتوم یک هفته‌ای به وزیر اقتصاد منتشر شد که حاجی دلیگانی، نایب رئیس مجلس، در این خصوص اظهار کرد: در روزهای اخیر بیش از 500 پیامک از مردم رسیده که همگی درباره ریزش بازار سهام با محتوای گله‌مندی است، وضعیت حاکم بر بورس ماحصل سوءمدیریت است و چنانچه وزیر اقتصاد ظرف یک هفته آینده در این خصوص شفاف‌سازی نکند، از ابزارهای قانونی همچون شکایت در قالب ماده 234 اقدام خواهیم کرد. اما نکته مهم‌تری که سیدناصر موسوی لارگانی، یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی، درباره آن صحبت کرد، مساله فساد در حوزه است. او اظهار کرد: عده‌ای بر فولاد که می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته و نیاز ما را بر طرف کند چنبره زدند و متاسفانه فساد مالی در این قسمت بیداد می‌کند. او ادامه داد: در حالی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب شده و مدیری که با ایجاد همین قانون از سمت قبلی خود استعفا داده بود، اکنون در مجموعه‌ای بزرگ(فولاد مبارکه) که گردش مالی آن 100 هزار میلیارد و سود آن 20 هزار میلیارد در سال است، صاحب سمت شده و سوء‌استفاده‌هایی بسیاری در این حوزه انجام می‌شود. گرچه قصد داشتیم تا درباره جزئیات این موضوع با نماینده مذکور گفت‌وگویی انجام دهیم، اما پیگیری‌های خبرنگار «آرمان‌ملی» بی‌پاسخ ماند. در هر حال آنچه محرز و مشخص است، حال ناخوش بازار سهام است و که دود آن بیشتر از همه در چشم سهامداران و مردم خواهد رفت و لازم است مسئولان اقتصادی کشور، موضع مشخصی را درباره وضعیت فعلی بورس اعلام کنند.

 

منبع: آرمان ملی

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۳۵۳۲
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱     ساعت: ۸ : ۱۹
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس:       زیرسرویس:
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
  • ١٦ شوال ١٤٤٥
  • Apr 25 2024