صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

۵ حقیقتی که از فیلم «جان ویک» نمیدانید

اکران جان ویک در سال ۲۰۱۴ در سینماها، نه تنها سرآغاز عصر جدیدی در سینمای اکشن بود، بلکه بازگشت پیروزمندانه کیانو ریوز به فرم اکشن نیز محسوب می شد.

کیانو ریوز در دهه 90 میلادی بازیگری مناسب فیلم های اکشن هالیوود لقب گرفته شد. فیلم های او مانند نقطه شکست، سرعت و ماتریکس ایده های جدید و هیجان انگیزی را در ژانر اکشن به وجود آوردند و در فهرست علاقه مندی های طرفداران این ژانر در سراسر دنیا قرار گرفتند. در دهه 2000 میلادی نیز همین انتظار می رفت، اما ریوز ایده های دیگری داشت. او ترجیح داد تا در تعدادی از فیلم های ورزشی، عاشقانه-کمدی و ترسناک-ماوراءالطبیعه که به ندرت مخاطب زیادی پیدا کرد، بازی کند.  

با اینکه نقش آفرینی ریوز در فیلم هایی نظیر یک اسکنر تاریک نگر (A Scanner Darkly) و کنستانتین در ژانر علمی-تخیلی و کمیک بوک ها بسیار خیره کننده هستند، ولی زیاد با فیلم های موفق دهه 90 میلادی همخوانی ندارند. جان ویک این واقعیت را تغییر داد. این فیلم نه تنها استعدادهای ریوز به عنوان بازیگر را به کار گرفت، بلکه اعتبار او به عنوان یک ستاره اکشن را نیز افزایش داد و خاطره کابوس هایی مملو از جلوه های ویژه نظیر سه گانه ماتریکس را کمرنگ کرد. تا آنجا که از ظواهر امر برمی آید، بازی ریوز در نقش ویک به نظر کامل می رسد. اما ظواهر می توانند فریب دهنده باشند.


کیانو ریوز در سوات لس آنجلس و یگان ویژه نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا تمرین دید
به نظر می رسد شخصیت جان ویک کاملا متناسب شخصیت سینمایی و منحصربفرد کیانو ریوز ساخته شده باشد، اما در حقیقت دریک کولستاد، نویسنده فیلم، فیلمنامه اصلی را با در نظر داشتن بازیگری بسیار مسن تر به نگارش درآورده است. البته زمانی که ریوز به این پروژه علاقه نشان داد، این مورد نیز به کل تغییر کرد.       
کولستاد به خبرگزاری فلیکرینگ میث (Flickering Myth) گفت: «من شخصیت جان ویک را با توجه به بازیگر پاول نیومن نوشتم. اما وقتی کیانو قرارداد را امضا کرد؟ لعنتی… او بخشی از تمام عمر سینمایی من بوده است. از خون جوان گرفته تا ماجراجویی بسیار عالی بیل و تد و نقطه شکست و سرعت و وکیل مدافع شیطان تا کنستانتین و غیره… من کاملا به وجد آمده بودم.»


کیانو ریوز به بهبود فیلمنامه کمک کرد
دریک کولستاد فیلمنامه جان ویک را نوشته است، اما کیانو ریوز به تصحیح و بهبود آن کمک کرده است. ریوز به سایت emanuellevy.com گفت: «کمپانی تاندر رود (Thunder Road) فیلمنامه را با این ایده که قرار است بخشی از این پروژه بزرگ باشم در اختیار من گذاشت. همه ما بر روی پتانسیل های این پروژه اتفاق نظر داشتیم. من عاشق نقشم هستم، اما شما تمام داستان و اثر کلی که قرار است ساخته شود را می خواهید.»
کولستاد نیز به همان اندازه تأکید می کند: «ریوز به طور شگفت انگیزی باهوش و سخت کوش است. ما به همان اندازه به نقش های دیگر پرداختیم که به نقش او پرداخته بودیم. او بر این باور بود که قدرت داستان حتی به کوچک ترین جزئیات بستگی دارد.»


کیانو ریوز چهار ماه را صرف یادگیری جودو و جوجیتسو کرد
با اینکه ریوز برای فیلم های اکشن به خوبی تمرین دیده است، اما تمرینات او برای فیلم جان ویک شدیدترین تمریناتی بود که وی تابحال داشته است. چاد استاهلسکی، دستیار کارگردان، در یادداشت های تولید فیلم در سایت cinemareview.com توضیح داده است: «برای فیلمی به این اندازه و به این شکل، مجبور بودیم حین کار چیزهایی را تغییر دهیم. بسیار مهم بود که ریوز در تعدادی از تکنیک ها مهارت پیدا کند. او چهار ماه تمام را صرف تناسب اندام و یادگیری جودو و جوجیتسو کرد.» به طور به خصوص، ریوز جودو را به همراه دو نوع مجزای جوجیتسو (جوجیتسوی ژاپنی و جوجیتسوی برزیلی) که هرکدام مقتضیات خود را دارند یاد گرفت.


کیانو ریوز 24 ساعت 7 روز هفته را بر روی جان ویک کار کرد
گرچه چاد استاهلسکی قبلا در فیلم هایی نظیر ماتریکس با کیانو ریوز همکاری داشته و با اخلاق کاری او در پروژه ها آشنا بود، با این وجود، میزان تلاشی که ریوز برای اجرای نقش جان ویک به بهترین شکل کرده است او را شگفت زده کرد. چاد استاهلسکی در یادداشت های تولید فیلم در سایت cinemareview.com اینگونه توضیح می دهد: «کیانو بسیار عمل گرا و فعال بود. او یکی از سخت کوش ترین افرادی است که با او کار کرده ام. او کار هرکس را می داند. می تواند دوربین را روشن کند، فیلم برداری کند، تدوین کند و همچنین فیلمنامه نویسی، شخصیت، کارگردانی و مشخصا بازیگری را خوب می داند. او همیشه اولین نفری بود که به صحنه می آمد و آخرین نفری بود که می رفت.»


کت و شلوار جان ویک بخش قابل توجهی از موفقیت فیلم را سبب شد
کت و شلوار مشکی و قابل توجه جان ویک با طراحی براق و متناسب خود و سایه های متنوعی از رنگ مشکی کار یک طراح ایتالیایی به نام لوکا موسکا است. این کت و شلوار که تفاوت فاحشی با کت و شلواری که ریوز در فیلم ماتریکس بر تن داشت دارد، باعث شد ریوز راحت تر در نقش قرار بگیرد.
ریوز به سایت female.com گفت: «او به لباس معنای ظریفی داده است. تمام سایه های مختلف مشکی که لوکا در لباس به کار برده مفاهیم فرعی زیادی در لباس ایجاد کرده است. این لباس مناسب مراسم تشییع جنازه و کشیش هاست. همچنین، بسیار شیک است ولی توجه زیادی را به خود جلب نمی کند. زمانی که کت و شلوار را به تن می کنم، تحت تأثیر قرار می گیرم.» 

 

منبع: فیلم مترجم

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۳۵۱۹
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۱/۱     ساعت: ۹ : ۸
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فرهنگی و هنری       زیرسرویس: فرهنگی و هنری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024