صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

حالت چهارم ماده؛ راهی برای کشف نیرویی مرموز

به گفته دانشمندان، اگرچه میدان‌های مغناطیسی در فضا ضعیف هستند، اما گستره‌ تأثیر آن‌ها عمیق است و بر دینامیک و پویایی جهان بسیار تأثیرگذار هستند.

 به نقل از ِام آی تی نیوز، پژوهشگران دانشگاه MIT، با مطالعه بر روی دینامیک پلاسما، در مسیر کشف میدان‌های مغناطیسی کیهانی، قرار گرفتند.

به طور طبیعی، میدان‌های مغناطیسی در تمام نقاط کیهان وجود دارند و برای اولین بار، هزاران سال پیش بر روی زمین و در ماهیت مواد معدنی مغناطیسی، از جمله لودستون(Lodestone)، مشاهده شدند. همچنین، مدت‌ها قبل از اینکه انسان ماهیت یا منشاء این نیرو را درک کند، از میدان‌های مغناطیسی به منظور جهت‌یابی و ناوبری بهره می‌برد. در آغاز قرن بیستم، وجود مغناطیس بر روی خورشید نیز کشف شد و این انکشاف بر اساس تاثیراتی که آن بر روی  طیف نور ساطع شده از خورشید می‌گذاشت، حاصل شد. امروزه نیز تلسکوپ‌های مدرن این نکته را به انسان یادآور می‌شوند که مغناطیس، در همه جا وجود دارد. 

به گفته دانشمندان، تمام اجرام اخترفیزیکی فضا، در میدان‌های مغناطیسی قرار دارند. آن‌ها معتقد هستند که وجود و تاثیر میدان‌های مغناطیسی تنها به ستارگان و سیارات محدود نمی‌شود، بلکه تاثیر آن را در فضای عمیق بین کهکشان‌ها و خوشه‌های کهکشانی نیز می‌شود اثبات کرد. این میدان‌ها ضعیف هستند، معمولا بسیار ضعیف‌تر از میدان‌های آهنربای یخچال، اما در عین حال از نظر دینامیکی مهم هستند، به این معنا که بر دینامیک جهان، تاثیر عمیقی می‌گذارند. به عبارتی، اگرچه میدان‌های مغناطیسی در فضا ضعیف هستند، اما گستره‌ تاثیر آن‌ها عمیق است و بر دینامیک و پویایی جهان تاثیر گذار هستند. از این‌رو، می‌توان گفت، منشا میدان‌های مغناطیسی جهان، یکی از مهم‌ترین اسرار کیهان شناسی به شمار می‌رود. 

به تازگی، در این رابطه، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه MIT، در مطالعه‌ای در زمینه میدان‌های مغناطیسی، به نتایجی تازه دست یافته‌اند. این تیم متشکل از یک دانشجو به نام Muni Zhou، یک مشاور و استاد و مهندس علوم هسته‌ای در دانشگاه MIT است. همچنین، همکاران آن‌ها در دانشگاه پرینستون و دانشگاه کلرادو در پاسخ به چگونگی ایجاد میدان مغناطیسی، با انجام تحقیقات، فرآیندهای اساسی ایجاد یک میدان را نشان می‌دهند. زمانی که آنها بر روی پلاسما (حالت چهارم ماده)، مشغول به انجام تحقیقات خود بودند متوجه انتشار شار مغناطیسی حاصل از میدان‌های مغناطیسی شدند. در فرایند این تحقیق، پژوهشگران از یک حالت غیر مغناطیسی به نیروی مغناطیسی قوی دست یافتند. در این حالت، مکانیزم دینام می‌تواند میدان را تا اندازه‌ای تقویت کند که میدان مغناطیسی ایجاد شود. به بیان دیگر، از طریق این پژوهش می‌توان از یک وضعیت بیگانه با نیروی مغناطیسی، یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد کرد و این تحقیق می‌تواند راهی به سوی کشف منشاء مغناطیس، این نیروی اسرارآمیز در جهان، باشد. 

این پژوهش توسط دو بنیاد، National Science Foundation CAREER و Future Investigators of NASA Earth and Space Science Technology مورد تشویق و حمایت مالی قرار گرفته است. 

نتایج تحقیقات این پژوهشگران با عنوان «Spontaneous magnetization of collisionless plasma» در ژورنال PNAS موجود است.

 

منبع: ایسنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۹۲۸۸
تاریخ: ۱۴۰۱/۹/۸     ساعت: ۱۰ : ۵۴
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
  • ٢١ شوال ١٤٤٥
  • Apr 30 2024