صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

سنسور حسگر تصویر جدید سونی معرفی شد

سونی حسگر تصویر IMX۶۶۱ را معرفی کرده است که در دسته‌ی گلوبال شاتر CMOS قرار می‌گیرد، وضوحش به ۱۲۸ مگاپیکسل می‌رسد و حسگرهایی با ابعاد ۳٫۴۵ میکرومتر دارد.

حسگر Sony دارای ابعاد 56٫73 میلی‌متر است؛ یعنی تقریبا هم‌اندازه‌ی حسگری که دوربین‌های «لارج فرمت» Fuji GF، نظیر دوربین جدید GFX 100 مورد استفاده قرار می‌دهند.

سونی می‌گوید حسگر جدیدش برای استفاده‌ی صنعتی ساخته شده است؛ اما احتمال دارد بتواند به‌راحتی راه خود را به دوربین‌ها نیز پیدا کند (البته شاید نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای از حسگر در دوربین‌ها استفاده شود). این حسگر سونی ممکن است برای کسانی که کاربر مانت E هستند به این معنی باشد که به‌زودی دوربینی FF Full Frame Global Shutter از راه برسد. 

حسگر سونی تعداد پیکسل بیشتر از نسل قبل دارد، فرایند تصویربرداری را با سرعت بالا انجام می‌دهد و درون تجهیزات پیشرفته و متنوع صنعتی قرار می‌گیرد. این حسگر صنعتی که در دسته‌ی حسگرهای سی ماس (CMOS) قرار می‌گیرد، از عملکرد گلوبال شاتر استفاده می‌کند و تعداد مؤثر پیکسل‌هایش به 127٫68 مگاپیکسلی می‌رسد (پیکسل‌های حسگر سونی دارای ابعاد 3٫45 میکرومتر هستند).

سونی می‌گوید IMX661 بالاترین وضوح را در بین حسگرهای CMOS گلوبال شاتر برای استفاده‌ی صنعتی دارد. مطابق آنچه سونی ادعا می‌کند، IMX661 تقریبا ابعادی 10 برابر حسگرهای تایپ 1٫1 دارد که در مانت C در تجهیزات صنعتی به ‌کار می‌روند. سونی می‌گوید مشخصه‌های IMX661 باعث می‌شوند این حسگر بتواند تصاویر بدون اعوجاج از سوژه‌های در حال حرکت ثبت کند. به گفته‌ی سونی، فناوری‌های به‌کاررفته در IMX661 این حسگر را قادر می‌سازند داده‌های تصویربرداری را با سرعت تقریبا چهار برابر محصولات عادی بخواند.

سونی انتظار دارد استفاده از این حسگر در دوربین‌های صنعتی برای اهداف مختلف، بتواند چالش‌های زیادی را از پیش رو بردارد و به توسعه‌ی صنعت کمک کند. سونی می‌گوید نیاز به اتوماسیون، کاهش مقدار کار مورد نیاز برای عملی کردن هدفی مشخص و دیگر مزیت‌هایی که تحول دیجیتال به‌ همراه می‌آورد طی سال‌های اخیر رشد محسوسی کرده است و این یعنی امروزه بخش‌های مختلف از صنعت به تحول دیجیتال نیازمند هستند. همین موضوع باعث شده است استفاده از دوربین برای اهداف مختلف افزایش پیدا کند و تقاضا برای حسگر CMOS با توانایی بالا در زمینه‌ی تصویربرداری بالا برود. 

حسگر IMX661 مجهز به فناوری Pregius سونی و ابعاد اپتیکال بزرگ تایپ 3٫6 (56٫73 میلی‌متر) است. به گفته‌ی سونی، پیکربندی اصلی حسگر که از فرایند تراشه‌-روی-ویفر استفاده می‌کند، در کنار فناوری اختصاصی سونی قرار می‌گیرد و مزیت‌های متنوعی ارائه می‌دهد. نحوه‌ی طراحی IM661 به‌گونه‌ای است که فرایند تصویربرداری را با بازده بالا انجام می‌دهد و زاویه‌ی دید گسترده بدون اعوجاج ارائه می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، حسگر سونی در بخش‌های مختلف صنعت به کار می‌آید که مواردی مثل بررسی فرایند تولید صفحه‌نمایش، نظارت روی منطقه‌ای وسیع و عکاسی هوایی را شامل می‌شود. 

به‌طور معمول افزایش تعداد پیکسل به‌ معنی افزایش حجم پردازش سیگنال است که به مشکلاتی مثل افت نرخ فریم و طولانی‌ شدن زمان خواندن داده‌ها منتهی می‌شود. به‌منظور دستیابی به سرعت خواندن زیاد، بهبود عملکرد مبدل آنالوگ به دیجیتال و در همین حین افزایش سرعت رابط کاربری خارجی ضروری به ‌نظر می‌رسد. طراحی باعث می‌شود بدون افزایش ابعاد، عملکرد مبدل آنالوگ به دیجیتال بهبود پیدا کند.

حسگر سونی از فناوری سیگنال‌دهی کم‌ولتاژ مقیاس‌پذیر با استاندارد پرسرعت (Embedded Clock (SLVS-EC استفاده می‌کند تا رابط خارجی را سریع‌تر کند. این فناوری که توسط سونی توسعه داده شده است،‌ باعث می‌شود حسگر 128 مگاپیکسلی جدید تصاویر 10 بیت با نرخ 21٫8 فریم ‌بر ثانیه بگیرد.

 

 

 

منبع: زومیت

شناسنامه


کدخبر: ۲۴۶۳۴۷
تاریخ: ۱۳۹۹/۱۲/۲۰     ساعت: ۱۱ : ۰
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: فناوری       زیرسرویس: فناوری
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
  • ١٨ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 28 2024