صفحه اصلی
جستجو پیشرفته
لطفا منتظر بمانید...
سازمانها و نهادها
گروه های خبری
تولید، اکران و پخش
آرشیو اخبار

واکنش رویترز به عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که ایران در پی پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای، از این نهاد به سرعت گسترش یابنده در آسیای میانه، برای فراهم آوردن سازوکاری برای رویارویی با تحریم های غرب درخواست کمک کرده است.

رویترز افزود:‌این نهاد امنیتی آسیایی که در سال 2001 به عنوان مکانی برای برقراری تماس و ارتباط میان روسیه، چین و کشورهای عضو شوروی سابق در آسیای میانه، تشکیل شد، چهار سال پیش با نگرشی برای ایفای نقش گسترده تری به منظور ایجاد توازن در برابر نفوذ غرب در این منطقه، هند و پاکستان را هم به عضویت پذیرفت.

رویترز، حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران در نشست شانگهای را نشانه ای از افزایش نفوذ این سازمان منطقه ای خواند. 

به گزارش این خبرگزاری، رئیسی در سخنرانی خود در این نشست از فرصتی که این عضویت برای ایران به عنوان کشوری واقع در مسیر کمربند و جاده چین برای پیوستن و مشارکت در محافل و گروه های مهم بازرگانی در سراسر منطقه اوراسیا پدید آورده، ابراز خرسندی کرد. او با اشاره به همانندی تحریم ها علیه ایران با تروریسم، افزود: این سازمان باید سازوکاری برای کمک به تهران به منظور ازبین بردن تحریم ها، طراحی کند.

رئیسی در سخنان خود در این نشست افزود که هیچ مانعی نمی تواند از فعالیت های صلح و مسالمت آمیز هسته ای ایران جلوگیری کند که در چارچوب مقررات بین المللی قرار دارند. دیپلماسی تنها در صورتی تاثیر گذار خواهد بود که همه طرف ها به آن پایبندی نشان دهند.

روسیه و چین به همراه چند کشور غربی اعضای پیمان هسته ای 2015 (برجام) هستند که تهران بر اساس آن با محدودیت هایی برای برنامه هسته ای خود در برابر لغو تحریم ها موافقت کرده بود. اما واشنگتن در سال 2018 با خروج از آن، تحریم های مالی بر ایران را بازگرداند و مذاکرات سال جاری (2021) برای احیای آن نیز از هنگام پیروزی رئیسی در انتخابات، متوقف مانده است. 

در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران هشت کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند.

 

منبع: ایرنا

شناسنامه


کدخبر: ۲۵۳۷۱۲
تاریخ: ۱۴۰۰/۶/۲۷     ساعت: ۱۲ : ۳۶
امتیاز به این خبر:
  • 0
سرویس: سیاسی       زیرسرویس: سیاسی
انتشار:
تماس با ما


نام :*
ایمیل:
متن پیام :*
ارسال
نظرات


استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.
  • ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
  • ١٩ رمضان ١٤٤٥
  • Mar 29 2024